Ahad, 12 Mac 2017

Kunjungan Ke Muzium Subak, Tabanan, Bali

Pintu gerbang ke Muzium Subak.

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, kita akan terus melihat beberapa perkara lagi mengenai keunikan Bali secara lebih dekat iaitu mengenai cara kehidupan mereka bersawah. Ini merupakan keunikan Bali yang paling istimewa kerana sawah-sawah di Bali diairi dengan sumber air daripada 4 tasik (danu) utama yang terletak tinggi di atas gunung yang diagih-agihkan kepada para petani melalui sistem pengurusan air melalui ‘Subak’.

Oleh kerana fungsinya yang amat penting maka, sebuah muzium khas mengenai Subak siap dirasmikan pada Oktober 1981. Subak bukan sahaja berfungsi sebagai organisasi pengurusan sumber air bagi para petani, malah ia turut mencorakkan budaya hidup Bali yang menjadikan pulau istimewa ini berbeza daripada pulau-pulau disekitarnya. Penghasilan beras di Bali amat produktif sekiranya dikira berdasarkan penghasilan beras per hektar. Namun oleh kerana keluasan sawah yang dimiliki oleh para petani adalah kecil, maka pendatapan para petani masih lagi dikatakan rendah.

Apangan air seperti di Subak di perkarangan Muzium Subak.

Mewakili keadaan bagaimana tali air masuk ke pura-pura (temple) di sekitar Bali.

Penanaman padi di Bali disusun dengan dipengaruhi oleh cara hidup orang-orang Bali yang unik dimana pura (temple) memainkan peranan yang amat penting sebagai pusat aturan masa menanam, pengairan, atucara perjumpaan dan pelbagai perkara lagi. Ini menjadikan cara hidup para penduduk Bali yang menjalankan aktiviti tanaman padi tersusun dengan rapi melalui panduan yang telah disediakan dari turun-temurun.

Melalui kunjungan ke Muzium Subak juga paparan yang disediakan di sini banyak memberi pengajaran mengenai tatacara hidup penduduk Bali dan teknik-teknik penanaman padi yang dipengaruhi dengan kepercayaan mereka terhadap prisip ketuhanan. Namun dari kepercayaan ini jugalah yang menjadikan dapat diperbaiki dan seterusnya sistem pengairan yang amat berkesan dilakukan di Bali.

Patung Dewi Sri.

Patung Rare Angon.

Antara paparan penting adalah patung ‘Dewi Sri’ atau Dewi Padi yang menjadi semangat padi dikatakan mempengaruhi keberhasilan tanaman padi yang diusahakan oleh para petani. Selain itu patung ‘Rare Angon’ yang digambarkan sebagai anak kecil menaiki kerbau dengan serulingnya. Ia dikatakan sebagai jelmaan ‘Dewa Shiva’ yang mengajarkan cara menanam padi selain bermain muzik sebagai hiburan. Ia adalah dua perkara penting dalam kehidupan iaitu pekerjaan dan hiburan bagi menenangkan hati.

Selain daripada itu pameran yang disediakan di sini dapat dilihat bahawa teknik-teknik penanaman dan pengairan di Bali bukanlah disediakan dengan mudah. Bermula daripada pengurusan sumber air, peralatan sukatan air (mengikut keluasan tanah petani), sistem perparitan (tali air), penyusunan waktu tanaman (kalendar Bali), peralatan pertanian dan perbincangan sesama ahli merupakan faktor yang menjadikan penghasilan tanaman yang berjaya. Sistem ini mampu memastikan keseluruhan masyarakat dapat mengambil bahagian bagi menjadikan tanaman padi dapat dijalankan dengan baik.

Carta organisasi Subak mengikut kawasan.

Panduan pengurusan Subak ditulis pada kepingan buluh.

Lesung panjang menumbuk padi.

Bagaimana lesung panjang digunakan.

Jika dilihat kerja-kerja yang perlu dilakukan oleh para petani bermula daripada pembukaan tanah seterusnya menyediakan tanah untuk dijadikan petak-petak sawah adalah merupakan antara kerja asas yang boleh dilakukan secara individu atau berkumpulan. Namun bagi pengagihan sumber air, ia perlu dilakukan dengan lebih teliti bagi memastikan semua petani mendapat pembahagian yang adil. Maka di sinilah alat pengukuran dan pembahagian digunakan. Malah terowong-terowong air juga turut digali di beberapa bahagian bagi memastikan sumber air dapat mengairi kawasan-kawasan sawah yang dikerjakan.

Pembahagian laluan air ke petak sawah suatu masa dahulu diperbuat daripada kayu dengan ukuran jari. Sebagai contoh kiraan 4 jari luas laluan air adalah bagi sawah dengan keluasan 50 ‘ara’ atau (50m2 X 50m2), manakala bagi keluasan 2 jari pula adalah bagi sawah dengan keluasan 24 ‘ara’ atau (25m2 X 25m2). Hari ini alatan ini telah diganti dengan binaan daripada simen. Banyak peralatan yang digunakan untuk melaksanan aturan ini - yang menggambarkan kepintaran rekaan dan penyusunan yang teliti.

Pembahagi air ke petak sawah daripada kayu.

Kerja-kerja menyukat air ke sawah para petani.

Pembinaan terowong air.

Antara jentera moden yang digunakan di sawah.

Walaupun hari ini peralatan-peralatan moden turut digunakan di sawah-sawah di Bali, tenaga manusia masih lagi menjadi sumber tenaga utama. Mungkin banyak lagi perkara yang boleh diperbaiki dalam meningkatkan hasil tanaman para penduduk Bali, namun ia perlu dilakukan dengan teliti tanpa merosakkan aturan yang telah disusun dengan baik. Apa yang penting, para petani perlu melatakkan kelestarian (keseimbangan) antara hasil tanaman dan kesejahteraan alam seperti yang telah diamalkan oleh para penduduk Bali sejak sekian lama.


Banyak lagi perkara yang dapat dipelajari daripada kehidupan orang Bali yang unik. Antara perkara yang menarik untuk dilihat adalah bagaimana mereka menyediakan persembahan (offering) melalui ‘canang’ setiap hari dan berdoa untuk kesejahteraan. Ia melambangkan keikhlasan serta kemurahan pembuat ‘canang’ tersebut selain harapan daripada kuasa yang tidak dapat dilihat yang menguasai alam. Mungkin kita perlu mencontohi perkara ini mengikut kesesuaian agama masing-masing.








Free Download




Rabu, 8 Mac 2017

Apa Ada Dengan Bali?

Bali merupakan destinasi pelancongan popular antarabangsa.

Bali, Indonesia antara destinasi pelancongan dunia yang amat popular dikunjungi jutaan manusia setiap tahun kerana keunikannya. Namun begitu timbul perasaan tanda tanya; Apakah keunikan tersebut? Satu cara mengetahuinya adalah berkunjung sendiri ke Bali.

Bali seperti juga pulau-pulau lain mempunyai tarikan dari pantai-pantai yang cantik sehinggalah kepada bentuk muka buminya yang menyediakan pemandangan-pemandangan yang indah. Selain itu, ciri-ciri kebudayaan penduduk tempatan Bali yang unik sendiri menjadikan Pulau Bali berbeza daripada daerah-daerah lainya di Indonesia. Keunikan budaya penduduk Bali ini merupakan cara hidup setempat yang masih diamalkan sehingga ke hari ini.

Sekiranya anda ke bahagian bandar yang membangun seperti Kuta, Denpasar dan Sanur apa yang kelihatan adalah kesibukan bandar pelancongan yang dipenuhi para pengunjung. Deretan kedai-kedai dan hotel memenuhi setiap ruang dengan keadaan jalan yang sempit yang amat sesak dengan motokar dan motorsikal. Keadaan di sini begitu sibuk dengan jumlah pelancong yang ramai. Harga barangan juga agak mahal (kerana ianya adalah mengikut standard harga pelancong).

Pura (temple) memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat di Bali.

Panduan perundangan subak yang dicatatkan di atas kepingan 'bamboo'.

Kalendar Bali menerangkan waktu sesuai untuk tanaman padi.

Pak Gusti yang menerangkan mengenai 'Subak'.

Walaupun di kawasan bandar juga dipenuhi dengan penduduk tempatan, namun ia lebih menjurus kepada menyediakan keperluan bagi para pelancong yang membanjiri Bali setiap hari. Restoran menyediakan makanan juga adalah makanan mengikut citarasa pelancong sendiri seperti makanan barat, Thai, India, Cina, Itali dan sebagainya. Namun ini juga merupakan faktor menjadikan Bali sebagai destinasi yang disenangi oleh para pengunjung. Begitu juga dengan kemudahan lainnya seperti kemudahan hiburan yang mudah didapati terutamanya di kawasan-kawasan berhampiran pantai kunjungan utama.

Berbeza dengan daerah di pendalamannya, Bali adalah kawasan yang terbina atas satu organisasi yang tersusun dalam mengolah sumber alamnya. Sejak ribuan tahun Bali berjaya menyusun sumber alam ini bagi menyediakan keperluan para petani yang mengerjakan sawah-sawah di Bali. Organisasi ini dikenali sebagai “Subak”. Tanpa tata aturan seperti ini, tentulah air yang mengalir dari tasik (danau-danau) utama di Bali tidak akan berjaya mengairi kesemua sawah yang memenuhi kawasan-kawasan di Bali.

Tata aturan ini di jalankan dengan penuh dedikasi oleh semua masyarakat yang mengerjakan sawah di Bali. Malah setiap kawasan kecil (kampung) mempunyai Pura (temple) yang menjalankan atucara perkumpulan yang menyusun atur setiap peringkat tanaman bagi seluruh petani di dalam kawasan yang sama. Kesatuan ini memastikan setiap petani mendapat air yang sama banyak di sepanjang musim menanam. Kaedah ini juga, dapat mengelakkan penyakit padi merebak (dan sekian lamanya tanaman padi di Bali tidak menggunakan racun perosak). Walaupun hari ini tanaman padi di Bali telahpun dicampuri dengan benih-benih baka padi baru.

Danu Bratan, merupakan salah satu tasik utama di Bali. 

Air merupakan sumber utama yang membolehkan sawah dikerjakan di Bali.

Senibina unik Bali menggunakan sumber asli tempatan sendiri.

Penduduk Bali sedia menyediakan permintaan mengikut selera pengunjung.

Pura (temple) merupakan kawasan yang amat penting bagi penduduk Bali. Walaupun ia boleh dikunjungi oleh para pelawat, kawasan-kawasan penting adalah tidak dibenarkan masuk. Selain itu juga para pelawat diminta memakai pakaian yang sesuai ketika mengunjungi pura ini. Pura yang dibina sejak ratusan tahun, dijaga dengan baik dengan dihiasi dengan tumbuh-tumbuhan seperti sebuah taman.

Penduduk Bali mempunyai kepercayaan yang amat kuat dan berdoa serta menyediakan “canang” (persembahan) setiap hari. Anda boleh melihat persembahan ini hampir di mana sahaja di sekitar Bali. Keadaan ini sedikit sebanyak menyatakan hubungan penduduk Bali dengan kepercayaan mereka selain kemurahan mereka dalam menyediakan persembahan tersebut.

Keadaan pesat dapat dilihat sehingga di kawasan Ubud. Apa yang berbeza, Ubud tidak dibiarkan dipenuhi dengan premis hiburan seperti disko dan bar. Namun ia masih memenuhi keperluan para pengunjung yang lainnya seperti restoran-restoran dengan hidangan antarabangsa. Amat mengejutkan penduduk di Bali sedia mempelajari penyediaan keperluan para tamu dari pelbagai lapisan masyarakat ini dengan baik sekali, dalam masa yang sama anda masih dapat melihat ciri-ciri keistimewaan Bali bersamanya.


Walaupun kebudayaan Bali masih utuh, kepesatan industri pelancongan tetap menjadi ancaman kepada keaslian kebudayaan di Bali. Pertumbuhan ekonomi dan taraf hidup yang semakin meningkat menjadi faktor utama persaingan taraf hidup, terutamanya bagi mereka yang mendiami kawasan-kawasan bandar utama. Semoga Bali tetap utuh dan generasi baharunya dapat mengekalkan keunikan cara hidup mereka tanpa dicemari oleh industri pelancongan yang membangun di sana – kerana itulah yang menjadikan Bali yang unik.



Free Download



Isnin, 27 Februari 2017

Kenali Makanan Laut Lobster

Lobster merupakan makanan laut yang digemari.

Lobster merupakan makanan laut yang amat digemari dan merupakan antara hidangan yang mewah. Secara umumnya terdapat pelbagai jenis lobster yang menghuni perairan di seluruh dunia namun American dan European clawed lobster (Homarus americanus dan Homarus gammarus) merupakan dua jenis lobster sebenar yang dilengkapi sepasang sepit yang besar.

Lobster bagaimanapun suatu masa dahulu hanya digunakan sebagai baja ataupun umpan. Ia juga hanyalah sekadar makanan bagi golongan hamba abdi dan juga dihidangkan sebagai hidangan penjara. Ia hanya mula dikenali sebagai hidangan istimewa pada pertengahan abad ke 19 dimana bot-bot nelayan dilengkapi dengan tangki yang membolehkan lobster-lobster dibawa pulang dalam keadaan hidup. Ini ditambah lagi dengan penerimaan loster sebagai makanan oleh penduduk New York dan Boston.

Perangkap yang digunakan untuk menangkap lobster.

Clawed lobster dengan sepit yang besar.

Hidangan istimewa yang menggunakan lobster.

Daripada pelbagai jenis lobster ini, beberapa di antaranya merupakan tangkapan yang menghasilkan industri perikanan yang bernilai berbillion dolar setiap tahun. Lobster-lobster ini ditangkap bagi memenuhi permintaan tinggi penggemar makanan laut. Selain daripada aktiviti tangkapan, pencemaran laut juga dikatakan menyebabkan jangkitan kepada kulit lobster yang mengakibatkan kematian.

Lobster merupakan hidupan yang menghuni dasar laut dengan menjadikan ikan-ikan kecil dan moluska sebagai makanan utamanya. Namun begitu ia turut menjadikan pelbagai sumber lain sebagai makanan termasuk alga dan cebisan-cebisan reputan penghuni laut yang lain termasuklah lobster sendiri.

Anak-anak lobster yang dibiakkan.

Larva lobster yang semakin membesar.

Lobster Sabah merupakan antara tarikan Kota Kinabalu, Malaysia.

Lobster di dasar laut.

Lobster betina akan membawa telurnya yang diletakkan di bawah bahagian perut. Telur ini akan dibawa kemana-mana buat tempoh masa setahun lamanya sebelum ianya dilepaskan apabila ia bertukar menjadi larva. Daripada larva inilah anak-anak lobster akan melalui beberapa peringkat sebelum mencapai usia dewasa. Ia akan menghabiskan masa di celahan batu-batu di dasar laut bagi mengelakkan serangan musuh. Lobster perlu bersalin kulit untuk terus membesar dan proses ini akan terus berulang untuk sepanjang usianya. Malah lobster boleh menjangkau usia purata sehingga 50 tahun. Manakala lobster tersebar yang ditangkap adalah seberat 20.14 kg dengan saiz 1.2 m dianggarkan berusia sekurang-kurangnya 100 tahun.


Lobster digemari di mana sahaja di seluruh dunia. Jadi pengenalan dan pemuliharaan kawasan pembiakan spesis ini adalah penting bagi memastikan bekalan lobster terus berkekalan selain tidak mengganggu fungsinya kepada ekosistem. Tidak dinafikan adalah sukar bagi para nelayan membendung permintaan pasaran namun sekiranya ia tidak diuruskan dengan berhati-hati maka tiada lagi lobster yang boleh dituai untuk tempoh beberapa tahun akan datang.



Free Download


Ahad, 26 Februari 2017

Muzium Chimney, Labuan

Muzium Chimney menyingkap sejarah silam Labuan.

Merupakan antara tarikan utama bagi Wilayah Persekutuan Labuan kerana nilai sejarahnya yang penting mengenai sejarah awal pulau ini. Muzium Chimney ini merupakan hasil kesan-kesan tinggalan aktiviti perlombongan arang batu yang dijalankan di sini, sekitar 1847 sehinggalah 1911. Ia kemudian didirikan semula pada tahun 1999 sebagai sebuah muzium di atas tapak yang dikatakan menjadi kawasan perlombongan satu masa dahulu.

Muzium ini terbahagi kepada dua komponen utama iaitu Pusat Informasi Chimney dan juga Menara Chimney. Pusat informasi berfungsi sebagai muzium tapak yang mempamerkan sejarah awal kawasan Tanjung Kubong yang satu masa dahulu menjadi kawasan perlombongan di pulau ini. Ia didirikan di atas tapak dimana aktiviti perlombongan itu sendiri dijalankan satu masa dahulu.

Menara Chimney yang menjadi antara mercu tanda di Labuan,

Menara Chimney dari dekat.

Satu lagi komponen penting adalah Chimney yang menjadi satu mercu tanda yang tidak diketahui dengan jelas mengenai fungsinya. Ia dikenali sebagai ‘Punil’ oleh masyarakat tempatan. Banyak andaian mengatakan ia berfungsi sebagai chimney, menara loceng, rumah api dan sebagainya, namun tiada bukti kukuh untuk menyokong bahawa ia digunakan untuk memenuhi fungsi tersebut. Sehingga kini ia kekal menjadi mercu tanda penting di kawasan ini dan juga bagi Labuan sendiri.

Muzium ini dibuka setiap hari dari jam 9:00 pagi sehingga 5:00 petang dan hanya ditutup pada Hari Raya Pertama Aidilfitri dan Aidiladha (Raya Haji). Ia juga tidak mengenakan sebarang bayaran dan masuk adalah percuma.





Apa yang menarik, muzium ini terletak berhampiran dengan lokasi-lokasi lawatan utama di Labuan seperti Taman Burung Labuan, Pusat Peranginan Batu Manikar, Tapak Terowong Bekas Perlombongan Arang Batu, Pantai Pohon Batu, Pancur Hitam, Taman Damai dan Layang-layangan.

Untuk maklumat lanjut anda boleh menghubungi;

Muzium Chimney Kg Lubok Temiang Jalan Tanjung Kubong 87007 Wilayah Persekutuan Labuan

Tel: 087-463 603
Fax: 087-414 462
Email: pr.mc@jmm.gov.my




Free Download





Arkib Blog