Jumaat, 25 Mac 2016

Bagaimana Perasaan Ingin Tahu Memberi Kepuasan Kepada Anda?

Perasaan ingin tahu memberikan kekuatan untuk kita berusaha mencari jawapan.

Perasaan ingin tahu merupakan salah satu kuasa yang menyebabkan seseorang berusaha mencari jawapan seboleh mungkin untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut. Ini tidak tertakluk kepada tujuan-tujuan tertentu malah ianya adalah sama sahaja untuk sebarang tujuan samada pelajaran, hiburan, hubungan, hobi dan sebagainya. Persoalannya bagaimana ia bertindak menyebabkan kita meneruskan usaha untuk mencari jawapan tersebut?

Ia merupakan salah satu kajian yang dilakukan oleh pengkaji dari University of California, Davis, untuk mengungkap bagaimana otak membantu kita untuk memenuhi perasaan ingin tahu ini. Charan Ranganath iaitu seorang psychologist’ dari universiti tersebut yang meninjau fungsi otak semasa kita tertarik untuk mengetahui sesuatu perkara. Ia juga menerangkan mengapa di dalam usaha kita mengumpulkan maklumat ini, ia akan berakhir dengan kita mengingati hanya sebahagian maklumat dan akan melupakan maklumat-maklumat yang lain.

Kajian dilakukan ke atas 19 subjek malalui 112 soalan di mana sebahagiannya merupakan topik yang menarik bagi subjek tersebut. Semasa menjalani ujian ini para subjek akan menjalani imbasan di dalam functional magnetic resonance imaging (fMRI) untuk melihat aktiviti yang berlaku di dalam otak mereka.

Perasaan ingin tahu mempengaruhi keseronokan belajar.

Kanak-kanak mempunyai perasaan ingin tahu yang kuat.

Orang dewasa juga perlu memiliki perasaan ingin tahu.

Soalan ini akan dilakukan secara bersilang-silang dengan sela masa antara 14 saat untuk melihat tindakbalas dari subjek. Ini termasuk menggunakan gambaran wajah yang tidak berkaitan dengan topik yang dipersoalkan – tanpa sebarang penjelasan. Berikutan dengan ini daya ingatan mereka akan diukur untuk memberikan jawapan tersebut, mahupun wajah-wajah yang ditunjukkan tadi.

Dari kajian ini beliau mendapati, apabila subjek berada dalam keadaan ingin tahu keupayaan untuk mereka mengingat adalah lebih baik untuk memberikan jawapan yang tepat, mahupun wajah yang ditunjukkan. Perasaan ingin tahu ini menyediakan otak untuk mempelajari ruangan subjek yang lebih besar.

Semasa proses ini berlaku, aktiviti otak meningkat di dua bahagian tengah otak; ‘ventral tegmental’ dan juga ‘nucleus accumbens’, yang mana keduanya akan membebaskan ‘dopamine’, yang bekerja sebagai memberi perasaan kepuasan kepada otak. Keadaan ini membantu subjek untuk mencari jawapan yang diinginkan bagi menemukan kepuasan ini. Ia menjadi salah satu perkara yang menyebabkan otak menjadi lebih bersedia untuk menerima maklumat yang dipelajari.

Perasaan ingin tahu sukar dihalang.

Maklumat-maklumat seperti ini amat berguna untuk tujuan pendidikan, malah ia juga banyak digunakan dalam bidang pengiklanan dan perfileman dalam menarik minat orang ramai untuk mengetahui sesuatu perkara dengan lebih lanjut. Walaupun setelah sekian lama kita mengetahui kekuatan perasaan ingin tahu ini, tetapi kita tidak dapat melihat dengan lebih dekat bagaimana aktiviti yang berlaku di dalam otak selama ini.


Jadi adalah penting kita memberikan fokus mengenai perasaan ingin tahu sebelum mencari sesuatu maklumat, memulakan pembelajaran atau melakukan sebarang aktiviti. Dengan menarik minat seseorang mereka bukan sahaja akan lebih menumpukan lebih perhatian, malah keupayaan untuk belajar disamping memberikan kepuasan/ketenangan kepada mereka sendiri.




Free Download



Khamis, 24 Mac 2016

Bolehkah Bakteria Menyelesaikan Masalah Pembuangan Plastik?

Ideonella sakaiensis 201-F6 yang mampu mengurai plastik.

Masalah pembuangan plastik adalah salah satu masalah yang paling serius di muka bumi. Sehingga kini jumlah plastik yang terapung di permukaan laut dianggarkan berjumlah seberat 7,250,000 dan akan kekal di sana untuk satu jangka masa yang panjang. Sekiranya tiada usaha dilakukan, ia bukan sahaja mengancam hidupan lain malah, kehidupan manusia juga pasti akan terjejas.

Sekumpulan pengkaji Jepun yang diketuai oleh Dr. Kohei Oda dari Kyoto Institute of Technology dan rakannya Dr. Kenji Miyamoto dari Keio University mengumpulkan 250 sample plastik PET (Polyethylene terephthalate) untuk mengenal pasti bakteria yang menjadikan PET sebagai sumber karbon untuk mereka membesar.

Dari situ mereka mengesan bakteria yang diberi nama Ideonella sakaiensis 201-F6, yang mampu mengurai lapisan nipis PET dalam tempoh 6 minggu pada suhu 86°F (30°C). Bakteria ini menggunakan enzim pertama ISF6_4831 yang akan menghurai plastik kepada bahan pertengahan dan kemudian menggunakan enzim kedua, ISF6_0224 kepada bahan berikutnya.

Timbunan plastik yang dibuang.

Plastik terus berkumpul di tengah lautan.

Plastik yang terapung di tengah lautan.

Plastik yang pertama dicipta pada 1907 oleh  Leo Baekeland di New York dan ia dikenali sebagai bakelite. Namun dari situ teknologi penghasilan plastik terus berkembang dan digunakan dengan meluas. Oleh kerana harganya yang murah, ia merupakan bahan yang paling mudah didapati, mudah digunakan. Pembuangan bahan plastik sukar dikawal dan akhirnya ia dihanyutkan air sehingga berkumpul di tengah lautan.

Masalah plastik di lautan ini merupakan masalah yang amat serius. Malah bagi kepulauan yang tidak didiami manusia juga akan menjumpai kesan pembuangan plastik oleh kerana dihanyutkan air. Ia menyebabkan punca kematian banyak haiwan laut, samada besr mahupun kecil. Walaupun banyak aktiviti manusia yang menjejaskan kehidupan laut, kesan yang ditimbulkan oleh plastik masih lagi belum dapat dikenal pasti dengan tepat.

Walaupun bakteria seperti Ideonella sakaiensis 201-F6 ini boleh menghuraikan plastik di lautan; dan mungkin terdapat bakteria-bakteria lain yang mengevolusi untuk menghuraikan plastik, masa yang diambilnya adalah terlalu lama. Tidak seperti pereputan bahan organik lain yang berlaku dalam alam (yang dilakukan oleh banyak hidupan dari haiwan, fungus, serangga dan bakteria).

Serpihan plastik yang terapung di lautan.

Pemerangkap plastik oleh 'The Ocean Cleanup'.

Kesan daripada pembuangan plastik.

Usaha untuk mengumpulkan bahan plastik di lautan adalah jauh lebih relevan kerana ia dapat mengurangkan bahan plastik yang terapung dalam masa lebih cepat. Bagitu juga dengan usaha mengurangkan penggunaan bahan plastik selain mengawal pembuangan plastik.

Dalam usaha yang dilakukan oleh ‘The Ocean Cleanup’ sejak beberapa tahun lalu oleh Boyan Slat yang juga merupakan pelajar dari Delft University of Technology merupakan kaedah yang dapat membantu masalah plastik di lautan ini. Mengikut perkembangan terbaru, pemasangan pemerangkap plastiknya akan dipasang di luar pantai North Sea, 23 km daripada pantai Netherlands.


Lautan merangkumi keluasan 71% dari keseluruhan permukaan bumi. Kepentingan lautan terhadap keseimbangan alam tidak dapat dinafikan. Ia bukan sahaja membekalkan manusia dengan sumber hidupan laut yang banyak, malah turut berfungsi dalam mengawal kandungan Karbon Dioksida dan juga Oksigen oleh plankton. Sekiranya masalah plastik tidak dibendung, ia akan suatu hari nanti ia akan mencapai pada tahap sudah terlambat!




Free Download



Selasa, 22 Mac 2016

Projek Micro Bit Oleh BBC Dengan Hasil Memberangsangkan

Projek (Mocro Bit stratosphere) ini dihasilkan oleh pelajar sendiri.

Bagaimanakah anda dapat menjamin satu generasi yang mempunyai kemahiran seperti yang diharapkan? Anda memastikan mereka mempunyai minat dan kemahiran dalam sesuatu bidang sejak mereka di peringkat kanak-kanak lagi. Itulah antara usaha BBC yang mengagihkan sejumlah besar komputer Micro Bit kepada kanak-kanak di Britain.

Projek tersebut yang dimulakansejak beberapa tahun lalu menunjukkan hasil yang sangat memberangsangkan dengan penglibatan semua pihak dalam memastikan program tersebut terus berjalan lancar. Komputer mini tersebut diagihkan kepada pelajar-pelajar berumur 11 – 12 tahun untuk menghasilkan projek masing-masing.

Ianya adalah satu peralatan mudah, namun tiada siapa yang tahu hasil yang akan dihasilkan melalui peralatan ini – di sinilah kreativiti para pelajar tersebut membantu menyelesaikan masalah dalam menghasilkan peralatan seperti yang diinginkan. Melalui bantuan para guru, pembantu dan juga segala bantuan yang dibekalkan untuk menjayakan program ini kesan yang postif dapat dilihat dalam masa yang singkat.

Komputer mini ini mudah diprogram oleh kanak-kanak.

Beberapa projek yang disenarikan sebagai projek terbaik hasil daripada Micro Bit adalah;

- Menghantar Micro Bit ke lapisan stratosphere iaitu kira-kira 32 km (20 mi) ke udara. Ia adalah hasil seorang pelajar dari Rishworth School dari West Yorkshire yang menghasilkan program untuk mengukur suhu dan pergerakan udara yang dipaparkan pada panel LED nya. Menggunakan belon helium, ia kemudiannya dilancarkan ke udara.

- Membentuk sebuah skrin gergasi dengan sejumlah besar Micro Bit merupakan satu lagi hasil imaginasi kreatif dalam menggunakan Micro Bit. Menggunakan sehingga 1,009 buah Micro Bit (di mana setiap Micro Bit mempunyai 25 biji LED). Keseluruhan projek ini menggunakan 230 m (755 ft) pendawaian dan 5,000 batang skru untuk memasangnya. Projek ini dihasilkan menggunakan program dari Microsoft's Touch Develop dan dipertontonkan di ‘Bett tech show’ pada Januari lepas.

- Peralatan bantuan untuk kanak-kanak Autism pula merupakan hasil sekumpulan pelajar dari London's Highgate School. Ia merupakan peralatan untuk membantu kanak-kanak Autism memahami ekspresi dengan lebih mudah melalui paparan pada Micro Bit. Melalui rekaan ini kanak-kanak tersebut boleh memilih untuk memaparkan perasaan mereka mengikut pilihan yang sesuai.

- Menggunakan Micro Bit untuk mengesan pergerakan dan membantu latihan adalah antara penggunaan yang lebih ‘advance’. Ia dilakukan menggunakan sensor pecutan (acceleration sensors) pada Micro Bit tersebut. Setiap pergerakan Micro Bit akan memberikan kesan pada graf yang dipaparkan – dan ini memberitahu kelajuan, jarak pergerakan, ketinggian setiap Micro Bit yang digerakkan. Ia boleh digunakan untuk melihat pelbagai lagi fungsi dalam pergerakan (contoh larian).

*Keseluruhan projek tersebut boleh dilihat melalui link ini.

Konfigurasi pada papan Micro Bit.

Menggunakan kuasa batteri 2 X AAA.

Paparan yang dihasilkan dengan sejumlah Micro Bit.

Banyak lagi contoh-contoh lain aplikasi menggunakan komputer mini ini. Sebagai peralatan mudah untuk melatih minat kanak-kanak mempelajari dengan lebih mendalam mengenai ‘programming’ dan mereka daripada hasil kreativiti mereka sendiri. Ia merupakan usaha yang cukup menakjubkan kerana ia dilakukan dalam skala yang besar.


Mungkin kita tidak mendapat peluang untuk memiliki Micro Bit sendiri namun anda boleh menyertai banyak lagi program-program seperti ini bersama-sama dengan komuniti mini komputer seperti Raspberry Pi, Arduino, Cotton Candy, C.H.I.P., BeagleBoard, Galileo, Edison, Cubieboard dan sebagainya.




Free Download



Ahad, 20 Mac 2016

Membina Ion Thruster Seperti Yang Digunakan NASA

Enjin Ion Thruster pada Deep Space 1.

Ion Thruster merupakan engin yang digunakan oleh NASA untuk menggerakkan beberapa ‘space probes’ seperti  Deep Space 1 dan juga Dawn. Ia mampu memberikan perubahan kelajuan sehingga  4 300 m/s pada Deep Space 1. Manakala pada Dawn pula ia mencapai sehingga 10 000 m/s. Tidak seperti engin roket biasa ia menggunakan tenaga elektrik berbanding bahanapi. Ion Thruster akan terus digunakan untuk banyak lagi misi-misi lain sebagai sistem engin tambahan.

Berbanding dengan engin roket biasa yang menggunakan bahanapi, Ion Thruster menggunakan tenaga elektrik untuk menggerakkan ion menggunakan tenaga elektrostatik. Thruster ion elektrostatik in menggunakan tenaga Coulomb yang akan memecutkan ion pada arah medan magnet.  Thruster ion elektromagnetik pula menggunakan tenaga Lorentz untuk memecutkan ion. Bagi kedua-dua keadaan ini apabila ion melepasi engin grid elektrostatik, perbezaan potensi medan elektrik ini akan mengubahnya menjadi tenaga kinetik ion – yang memberikan keupayaan tujahan.

Jadi sekiranya anda berminat dengan engin Ion Thruster ini, anda mungkin boleh membinanya sendiri. Bagi mini Ion Thruster ini anda boleh melihat bagai mana ion digunakan untuk menghasilkan angin tanpa sebarang komponen bergerak sepertimana kipas yang digunakan di rumah. Bagaimanapun anda perlulah berhati-hati kerana ia menggunakan bahan-bahan yang mungkin boleh mendatangkan kecederaan kepada anda sekiranya tidak berhati-hati.


Ion Thruster mini yang akan direka dalam projek ini.

Bahan-bahan yang diperlukan:

- Transformer 10,000V, 30mA (anda perlu merujuk kepada mereka yang mahir dengan mereka yang mempunyai kepakaran elektrik untuk ini).
Paip tembaga (coupling) – biasanya berdiameter ½ inci, dengan panjang

- Solder paip (untuk tembaga)

- Solder flux – untuk memudahkan proses solder

- Paku yang disadur dengan tembaga  (7 batang )

- Blowtorch (penyembur api).

- Tile seramik atau permukaan tahan panas.

- Wayar tembaga tanpa penebat – 2 unit dengan kepanjangan 10 inci.

- Kepingan papan untuk membentuk badan paku dan juga pemegang paip tembaga.

- Hot glue gun – gam panas

- Kabel-kabel dan penyepit yang sesuai untuk voltan tinggi.

Secara ringkasnya diterangkan mengenai kaedah membentuk Ion Thruster anda – untuk lebih mudah, anda perlu menonton video yang disediakan untuk proses penuh membina ion thruster anda.

Paip tembaga dipasang menjadi seperti ini.

Potong paip tembaga pada jarak  yang sama (panjang 7/8 inci) sebanyak 7 unit. Paip-paip ini kemudiannya disusun membentuk seperti bunga (atau honeycomb). Ia kemudiannya disambungkan menggunakan solder tembaga – menggunakan penyembur api – Jadi kerja ini agak merbahaya sekiranya anda tidak biasa mengendalikan peralatan-peralatan ini. Jangan lupa satu wayar perlu disolder untuk membolehkan tenaga elektrik dialirkan kepada paip-paip tembaga ini pula.

Daripada paip, titik pusat dialih kepada papan.

Dari paip ini, garis pusatnya diukur dan di alihkan pada papan yang akan meletakkan paku-paku tembaga. Paku-paku ini perlu berada tepat di tengah-tengah paip tembaga itu nanti. Wayar tembaga perlu dililitkan pada paku-paku ini untuk memastikan setiap paku akan mendapat aliran elektrik yang sempurna. Kemudian barulah paku dimasukkan ke dalam lubang-lubang yang digerudi pada titik-titik yang ditandakan.

Pendawaian untuk paku-paku disadur tembaga.

Sebahagian papan itu pula akan digunakan untuk mebina tiang bagi paip tembaga dan juga sebagai tapak ion thruster anda.

Letakkan jarak di antara paku tembaga dan paip tembaga pada ukuran 3 inci dan pastikan ia diletakkan dengan baik. Apabila semuanya telah diletakkan dengan sempurna, ion thruster anda telah siap untuk diuji. Pastikan unit transformer tidak dipasang semasa anda membuaat kerja-kerja pemasangan pendawaian ke atas ion thruster anda. Apabila anda telah berpuas hari dengan pemasangan pendawaian, bolehlah anda menghidupkan suis dan melihat bagaimana ion thruster anda bekerja – ia akan menghasilkan angin hasil daripada pergerakan ion.


Ion Thruster sedia untuk diuji.

Ia mungkin satu projek yang tidak menarik bagi semua. Tapi ia sedikit sebanyak dapat memperlihatkan bagaimana enjin-enjin yang digunakan pada enjin kapal angkasa bekerja dengan ketiadaan udara (bekalan oksigen). Ion Thruster akan terus diperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.





Free Download



Jumaat, 18 Mac 2016

Lagi Mini Komputer Sehebat Rasberry Pi 3

Saiz Pine64 yang kecil seperti juga mini komputer yang lain.

Pine 64 itulah nama mini komputer baru yang berharga jauh lebih murah dari Rasberry Pi 3 yang juga merupakan mini komputer yang menggunakan sistem 64-bit. Pine 64 dengan harga hanya USD15 itu adalah lebih dari separuh berbanding Rasberry Pi 3 dengan harga USD35.

Komputer-komputer mini kini membanjiri pasaran bagi peminat-peminat mini komputer untuk melakukan lebih banyak projek automasi dengan kawalan komputer. Ini membolehkan para peminat projek elektronik berkomputer mencuba sesuatu idea baru dengan kos yang lebih murah – memberikan peluang yang lebih besar kepada orang ramai untuk melibatkan diri (walaupun secara individu).

Terdapat beberapa versi Pine 64 iaitu; Pine 64 (USD15), Pine 64+ (USD19) dan Pine 64+ 2GB (USD29) dengan beberapa ciri-ciri tambahan bagi memenuhi keperluan pengguna. Kesemua jenis Pine tersebut dilengkapi dengan CPU 1.2 Ghz Quad-Core ARM Cortex A53 64-Bit. Apa yang membezakan antara board-board ini adalah dari segi saiz RAM dari 512MB sehingga 2GB. Manakala bagi board Pine 64+ 2GB turut dilengkapi dengan port untuk kamera 5MP, 4 lanes MIPI video Port dan juga port untuk kegunaan Touch Panel.

Konfigurasi papan Pine64 dan soket-soket berkaitan.

Papan Pine64 secara dekat.

Home Media merupakan kegunaan asas mini komputer.

Pine 64 dibangunkan di atas sumbangan orang ramai melalui program Kickstarter. Sejumlah USD1.7 juta dikumpulkan dari kempen program tersebut. Manakala kini para penyumbang tersebut merupakan antara mereka yang terawal menerima mini komputer mereka.

Pine 64 boleh dipesan melalui laman webnya di Pine64.com dari seluruh dunia. Manakala stock bagi Pine 64 (USD15) mengalami kekurangan stock dan ianya akan dihantar menjelang May nanti.

Seperti juga Raspberry Pi, Pine 64 amat sesuat untuk digunakan dengan perisian Android dan juga Remix OS. Malah bagi para peminat dunia mini komputer ini banyak lagi perisian yang digunakan untuk mengawal mini komputer mereka.


Banyak perkara boleh dilakukan menggunakan mini-mini komputer ini selain untuk kegunaan biasa. Anda boleh menggunakannya sebagai komputer ‘programming’, media player, video kamera, projek-projek automasi dan apa sahaja mengikut kreativiti anda sendiri. Jangan lepaskan peluang anda dan ikuti lebih lanjut kaedah penggunaan mini komputer melalui laman-laman hobi dan forum yang disediakan. 

Antara aksesori boleh digunakan bersama Pine64 (I/O).

Anda boleh membina mini super-computer dengan harga sebuah PC biasa.


Free Download



Arkib Blog