Ahad, 27 Disember 2015

Antara Belanga Tanah dan Porcelain

'Porcelain' antara barangan terpenting berasal dari tanah.

Amat menakjubkan bagaimana manusia dapat mencipta peralatan yang berguna untuk kegunaan harian daripada tanah dan menghasilkan pelbagai barangan. Peralatan yang dihasilkan dari tanah ini telah digunakan sejak ribuan tahun dahulu dan antara barangan yang paling baik dihasilkan daripada tanah ini adalah ‘porcelain’. Porcelain merupakan bahan yang terbaik dihasilkan daripada tanah (dari jenis tanah tertentu) dan juga melalui proses pembuatan/pembakaran yang jauh berbeza.

Barangan tembikar telah dihasilkan oleh manusia sebelum zaman Neolitik lagi dan barangan tembikar telah dijumpai di  Czech Republic bertarikh sekitar 29,000–25,000 BC. Manakala kapal membawa barangan tembikar ditemui di Jiangxi, China bertarikh 20,000 BC. Di Jepun pula peralatan awal zaman Neolitik ditemui di Jomon, bertarikh sekitar 10,500 BC, dan di Timur Jauh Russia bertarikh 14,000 BC begitu juga dengan kawasan lain seperti Sub-Sahara Afrika dan juga Amerika Selatan.


Proses penyediaan tanah liat di India untuk membuat barangan tembikar.

Belanga tanah antara contoh barangan tembikar yang masih digunakan.

Porcelain dari Dinasti Song.

Di negara kita Malaysia, barangan terkenal yang dihasilkan dari tanah ini adalah ‘labu sayong’. Walaupun ia kemudiannya berkembang untuk beberapa barangan yang lain, namun penghasilan labu sayong tidak mengalami banyak perubahan sepertimana semenjak ianya mula dihasilkan dahulu. Mungkin ini kerana, penghasilan labu sayong sebernarnya agak baru – sebelum kedatangan barangan moden yang membantutkan peluangnya untuk dimajukan.

Peralatan tembikar amat peting bagi pembangunan peradaban manusia apatah lagi sebelum bermulanya zaman logam. Barangan tembikar bukan sahaja digunakan sebagai peralatan untuk memasak, tetapi sebagai penyimpanan barang, air minuman yang dapat membantu memudahkan kehidupan manusia di peringkat awal. Dari sinilah, teknik penghasilan tembikar diperbaiki dari semasa ke semasa sehingga mencapai tahap yang lebih baik iaitu – penghasilan ‘porcelain’. Melalui penghasilan porcelain, barangan yang dihasilkan berubah daripada barangan keperluan menjadi barangan yang mempunyai fungsi sebagai hiasan, ataupaun barangan mewah dan sebagai barangan eksport yang penting.

Berbeza dengan barangan tembikar biasa, porcelain mempunyai porositi yang rendah dan hampir menyamai kaca. Apabila diketuk, barangan porcelain akan menghasilkan bunyi ‘ting’ (seperti besi yang diketuk), yang menunjukkan kepadatan teksturnya.


Sifat separa lutsinar pada 'porcelain'.

Mangkuk porcelain lama dari China.

Mineral 'Koalinite' yang menghasilkan koalin.
Porcelain dari zaman Ming Dinasti.

Porcelain juga dihasilkan menggunakan tanah liat istimewa yang dipanggil ‘gaoling’ atau ‘Kaolin’ yang dihasilkan daripada mineral ‘kaolinite’. Ia juga adakalanya dikenali sebagai ‘China Clay’. Nama ‘kaolin’ adalah beasal daripada ‘Chinese Kao-Ling’ (Gāolǐng), iaitu sebuah kampung di Jingdezhen, Daerah Jiangxi, China.

Barangan tembikar biasa, kebiasaannya akan dibakar pada suhu rendah iaitu di antara 800°C ke 1,100°C. Bagi barangan porcelain pula ia disaluti dengan ‘glaze’ berkaca yang kemudiannya dibakar pada suhu melebihi 1,200°C yang membentuk kristal yang kuat. Bagi tanah liat biasa, pembakaran pada suhu tinggi sahaja tidak cukup untuk menukarkan ianya kepada ‘porcelain’ sebaliknya hanya akan menukarkan ia menjadi sedikit seperti kaca.

Bagi barangan tembikar biasa, ia tidak telap cahaya walaupun ia senipis beberapa mm tebal, sebaliknya ‘porcelain’ pula mempunyai sifat separa lutsinar dan membolehkan anda melihat sedikit cahaya menembusinya.

China mendahului negara-negara lain dalam penghasilan barangan tembikar mahupun ‘porcelain’. Barangan tembikar yang dihasilkan semasa Dinasti Han, turut dihasilkan dalam bentuk disaluti ‘glaze’ dan juga yang tidak disaluti ‘glaze’ dalam kuantiti yang banyak. Begitu juga dengan barangan ‘porcelain’ yang dihasilkan dengan ‘glaze’ tetapi dengan dua kaedah iaitu ‘high-temperature glaze’, dan kaedah kedua iaitu ‘low-temperature glaze’.

Porcelain terus menjadi barangan dagangan penting antara Timur dan Barat sehingga banyak kapal dagangan yang karam didapati membawa sebahagian besar muatannya terdiri daripada barangan tembikar dan porcelain dari China. Kepentingan barangan ini menyebabkan Eropah mencari kaedah menghasilkan porcelainnya sendiri dengan pelbagai percubaan.

Walaupun bahan penghasilan porcelain adalah ‘Koalin’, melalui pelbagai percubaan akhirnya porcelain dapat dihasilkan dengan beberapa bahan yang lain termasuklah  feldspar, ball clay, glass, bone ash, steatite, quartz, petuntse dan alabaster. Bahan-bahan ini adalah bahan gantian kerana ‘Kolain’ tidak terdapat di Eropah – dan juga semasa bahan tersebut masih belum diketahui.

Barangan tembikar dan porcelain ini terus menjadi barangan penting dan salah satu industri penting di Eropah. Banyak syarikat-syarikat penghasilan porcelain bermutu tinggi di serata Eropah yang masih bertahan sehingga hari ini dengan penghasilan barangan porcelain yang sangat bermutu tinggi.

Barangan tembikar yang dikenali sebagai 'Labu Sayong'.

Antara penghsilan barangan moden daripada 'Labu Sayong'.


Begitulah pentingnya barangan yang pada asalnya hanya dihasilkan daripada tanah dan kemudiannya diubah menjadi suatu barangan berkualiti tinggi dengan harga yang amat tinggi pula. Ia bukanlah terjadi dengan mudah melainkan melalui banyak percubaan, perubahan, pembaikan dan usaha berterusan. Pada mulanya saya hanya terkenangkan ‘labu sayong’. Apakah yang akan berlaku pada ‘labu sayong’, pada masa hadapan?...



Free Download



Ikan Terbesar Air Tawar Dari Jenis Catfish

'Mekong Giant Catfish' ikan air tawar terbesar yang pernah ditangkap.

Ikan air tawar terbesar yang pernah ditangkap dan tersenarai sebagai ikan air tawar terbesar di dalam Guinness Book of World Records', adalah ikan catfish dari Sungai Mekong, yang ditangkap di Thailand pada tahun 2005. Selain daripada ikan ‘Mekong giant catfish’ (Pangasianodon gigas) di Thailand, terdapat ikan dari family catfish juga di Europe yang mempunyai saiz yang besar iaitu ‘wels catfish’ (Silurus glanis).
Bagi spesis ikan ‘Mekong giant catfish’, ia boleh didapati di sepanjang Sungai Mekong yang melalui beberapa negara dan di sekitar negara-negara Asia Tenggara yang lain. Ikan ini mempunyai nama yang agak berbeza mengikut negara-negara tersebut seperti “pla buek”, di Thailand dan “trəy riec”, bagi Khmer, dan “cá tra dầu”, di Vietnam. Oleh kerana Sungai Mekong digunakan untuk pembinaan empangan hidroelektrik hampir di sepanjang sungai tersebut maka ‘Mekong giant catfish’, hari ini diancam kepupusan. Mungkin juga kepupusan tersebut disebabkan faktor lain seperti penangkapan berlebihan dan sebagainya.

Ikan 'Mekong Giant Catfish' ini lebih mirip kepada spesis baung.

Ikan 'wels catfish' pula mempunyai ekor seperti ikan belida atau tapah. 

'Wels catfish' terbesar yang ditangkkap di Itali.
Ikan 'wels catfish' di dalam air.

Berbeza pula dengan spesis catfish berikutnya iaitu ‘wels catfish’ (Silurus glanis) yang terdapat di sekitar Eropah sehinggalah ke Timur iaitu Greece, Turkey dan Kazakhstan. Seperti juga ikan ‘catfish’ yang lain, ia mempunyai kulit yang tidak bersisik. Ia dapat dikenali dengan mudah dengan saiznya yang besar dan muka hadapan yang agak lebar dan rata serta mulutnya yang lebar. Ikan ini boleh menjangkau usia sehingga 50 tahun.
Kedua-dua spesis ikan ini boleh mencecah saiz yang amat besar iaitu sehingga  3 – 4 meter (9.8 – 13.1 ft) dengan berat sehingga 200 – 250 kilogram (440–550 lb). Bagi specimen terbesar (di dalam rekod) yang ditangkap pada tahun 2005 di Thailand, ikan betina berukuran 2.7 m (8 ft 10 in) panjang dengan berat 293 kg (646 lb) dari spesis ini. Tidak dinafikan terdapat ikan yang lebih besar (namun, ia tidak direkodkan secara sah, untuk memastikan ketepatannya adalah benar).
Tidak seperti ikan ‘wels catfish’, ikan ‘Mekong giant catfish’ berada di dalam status yang terancam iaitu pada tahap  ‘Critically Endangered’ di dalam senarai ‘IUCN Red List’. Ikan ini dikatakan endemik kepada Sungai Mekong yang memerlukan perhatian serius sekiranya ia masih ingin dilihat pada masa akan datang. Jumlahnya semakin berkurangan sepanjang tahun. Walaupun penangkapan ikan liar dari spesis ini diharamkan – namun ia merupakan satu usaha yang sukar. Malah punca utamanya adalah pembangunan tanpa kawalan di sepanjang Sungai Mekong dan bukannya disebabkan oleh penangkapan ikan (oleh nelayan tradisi tersebut).

Saiz-saiz biasa ikan-ikan 'Mekong giant catfish'.

Saiz biasa bagi 'wels catfish'.

Keadaan di hulu Sungai Mekong dan nelayan sungai yang menangkap ikan di sini.

Projek pembinaan empangan di sepanjang Sungai Mekong.

Antara perkara lain yang menarik mengenai spesis ikan ini adalah, ia dikatakan turut menyerang manusia. Memandangkan saiznya yang besar, kemungkinan ini boleh berlaku. Apa yang diketahui ikan ini memakan hampir apa sahaja makanan yang boleh dimakannya, ini termasuk haiwan-haiwan kecil dan sederhana selagi ia boleh dimuatkan ke dalam mulutnya. Namun begitu, terdapat ikan dari family ‘catfish’, yang biasa memakan daging manusia yang dihanyutkan di sungai seperti di India, dan ia kemudiannya turut menyerang manusia – cuma kita masih menantikan suatu bukti yang lebih kukuh untuk menerima kebenarannya.

Apapun kedua-dua ikan di atas adalah sebahagian daripada keunikan hidupan air tawar menakjubkan. Bayangkan sekiranya kita dapat memelihara habitat mereka dengan baik dan generasi berikutnya terus dapat kebaikan sumber ikan yang unik ini. Akan datang kita akan cuba melihat pula beberapa spesis ikan air tawar yang lain yang juga mempunyai saiz yang menakjubkan.

*video ikan catfish yang cuba menangkap burung merpati.







Free Download



Sabtu, 26 Disember 2015

Sedikit Perkara Mengenai Belut Elektrik

Belut elektrik berenang di dalam air.

Belut elektrik (Electrophorus electricus), sebenarnya adalah tergolong dalam kumpulan ikan yang dikenali sebagai ‘knifefish’ (seperti ikan belida) dari order (Gymnotiformes) dan bukannya dari kumpulan belut (Anguilliformes). Namun oleh kerana bentuknya yang panjang dan bentuk badan yang agak bulat maka ia lebih mirip menyerupai belut berbanding ikan.

Belut elektrik ini merupakan ikan yang unik, kerana berkemampuan menghasilkan renjatan elektrik sehingga 860 volt dan arus hampir 1 ampere (dengan kuasa sekitar 600 Watt) pada jangka masa 2 millisaat. Renjatan ini cukup kuat tetapi terlalu sekejap untuk menyebabkan maut kepada manusia. Walaubagaimanapun renjatan ini tetap menyebabkan kesakitan kepada siapa sahaja yang menerimanya.

Rupa bentuk belut elektrik dari hadapan.

Belut elektrik dan ikan kecil.

Pandangan atas belut elektrik.

Ikan ini mampu mencapai saiz sehingga  2 m (6 ft 7 in) panjang dan berat sehingga 20 kg (44 lb) yang turut menjadikan ia sebagai spesies Gymnotiformes terbesar. Mempunyai warna kelabu-coklat di bahagian belakangnya, manakala bewarna oren di bahagian bawahnya pula. Tidak mempunyai sisik seperti ikan sembilang atau belut. Mempunyai bentuk mulut yang agak bersegi. Ikan ini mempunyai deria pendengaran yang baik, namun deria pengelihatan yang lemah. Bagaimanapun ia kebiasaannya dijumpai di perairan yang agak keruh dan menggunakan daya elektrik lemah untuk mengesan kehadiran mangsanya.

Ikan ini berasal daripada lembangan Sungai Amazon dan Sungai Orinoco di Amerika Selatan dan merangkumi semua bahagian berair seperti paya, lopak-lopak air, tali air, sungai-sungai sehingga ke pinggir laut. Ia kebiasaannya akan memilih kawasan dengan dasar yang berlumpur dan berair tenang.
Selain ikan-ikan, hidupan invertabrate lain dan juga haiwan kecil juga menjadi makanan belut elektrik. Bagi anak-anaknya yang baru menetas pula adakalanya memakan telur-telur yang masih belum menetas selain haiwan-haiwan kecil yang lain.

Bagi tujuan pembiakan pula yang berlaku pada musim kering, di mana ikan jantan akan membuat sarang menggunakan air liurnya untuk membolehkan ikan betina bertelur. Sekitar 3,000 telur terdapat di dalam satu sarang. Selain itu, ikan-ikan jantan juga adalah bersaiz lebih kecil berbanding ikan betina.

Gambarajah bahagian penghasilan elektrik pada belut elektrik.

Belut elektrik ini menjadi bahan kajian penting bagi para pengkaji ‘bioelectrogenesis’ dalam memahami bagaimana ia menggunakan acetylcholinesterase dan adenosine triphosphate. Kajian ini adalah untuk memahami potensi bagi menghasilkan elektrik secara semulajadi untuk menghasilkan tenaga bagi peralatan kecil digunakan pada manusia – seperti organ yang diimplan pada manusia. Untuk memahami dengan lebih lanjut mengenai teknik penghasilan elektrik pada ikan ini anda bolehlah membaca artikel tambahan di sini.

Semoga kajian tersebut akan berjaya memberikan hasil yang bermanfaat kepada manusia pada masa akan datang. Manakala kita akan terus memperhatikan banyak lagi keajaiban yang terdapat di sekeliling kita. Jangan ketinggalan menyaksikan video bagaimana ikan ini digunakan untuk menyalakan lampu di Jepun.








Free Download



Khamis, 24 Disember 2015

Peralatan Untuk Melukis Manga

'Nib pen' yang menjadi peralatan klasik dalam melukis manga.

Memandangkan kemahiran melukis manga mempunyai potensi yang tinggi bukan sahaja untuk dijadikan sebagai kerjaya, malah ia juga sesuai untuk mengasah bakat kreativiti seseorang, maka kita akan terus melihat perkara-perkara yang berkaitan dengan dunia manga ini dari semasa ke semasa. Hari ini kita akan lihat pula peralatan-peralatan yang diperlukan dalam menyediakan sesebuah lukisan manga.

Perlu diingat bagi peralatan dalam melukis manga, terdapat beberapa peralatan yang anda perlukan sebagai peralatan asas. Manakala yang lainnya pula adalah peralatan tambahan yang hanya bertindak sebagai penyokong (memudahkan kerja) atau aksesori (mencantikkan lagi) hasil karya manga anda. Perkembangan industri ini, sudah semestinya menambahkan lagi pelbagai bahan-bahan sampingan berbanding bahan khusus yang terdiri daripada beberapa peralatan asas sahaja pada mulanya.

Peralatan Asas Penting

Pensil


Pensil yang sesuai amat penting untuk lakaran yang baik.


Pensil diperlukan untuk tujuan asas lakaran. Jadi ia merupakan peralatan utama dalam menghasilkan manga. Pensil ini perlulah yang hanya menghasilkan lakaran asas seperti 2H sehingga ke HB namun ia juga bergantung dengan kesesuaian seseorang pelukis itu sendiri.

Pensil yang digunakan mungkin terdiri daripada pensil biasa ataupun pensil mekanikal yang tidak perlu diasah berulang-ulang. Ini dapat memudahkan para pelukis dengan hanya menukar ‘lead’ nya mengikut keperluan. Lead mungkin akan terdiri daripada kelas ‘B’ untuk mata yang lebih lembut dan gelap, manakala ‘H’ untuk mata yang agak keras dan garisan yang lebih pudar.

Apapun jenis pensil yang digunakan, untuk lukisan manga kebiasaannya pensil hanya digunakan dalam menghasilkan garisan panduan kerana hasil akhir lukisan akan menggunakan pen dakwat bagi menghasilkan garisan yang lebih jelas dan hitam.

Kertas 8.5"x11"

Bagi pelukis manga, anda perlulah memiliki bekalan kertas putih yang cukup untuk tujuan penghasilan manga anda dan juga untuk tujuan latihan lakaran karektor dan sebagainya. Kertas yang diperlukan kebiasaannya dari kertas yang bersaiz 8.5"x11" – memandangkan ia saiz yang biasa digunakan untuk komik standard.

Terdapat pelbagai jenis kertas yang berada di pasaran. Bagi seseorang pelukis manga pula anda perlu tahu membezakan jenis-jenis kertas ini kerana ia boleh membantu anda mengenal kualiti kertas dan kegunaannya dengan baik. Sebagai contoh anda mungkin boleh menggunakan kertas 70 gsm untuk tujuan lakaran biasa. Manakala untuk tujuan penghasilan hasil akhir kertas yang perlu digunakan adalah dari jenis 80 gsm dan ke atas.

Pembaris 12”

Pembaris adalah antara peralatan yang penting dalam manga untuk membantu anda membuat lakaran-lakaran garisan panduan. Pembaris panjang 12” (30 cm) dapat memudahkan anda melukis garisan panduan untuk keseluruhan panjang kertas yang digunakan. Ini dapat menjimatkan masa berbanding sekiranya anda menggunakan pembaris biasa 6” (15 cm).

Ruang Kerja


Ruang kerja yang selesa penting untuk menghasilkan kerja yang baik.
Meja kerja idaman para pelukis manga.


Ruang kerja mungkin merangkumi meja khas untuk anda melakukan kerja-kerja melukis manga. Ruang kerja penting bagi memastikan anda dapat melukis dengan selesa dengan peralatan yang lengkap tanpa gangguan. Anda mungkin tidak mahu peralatan anda diganggu sehingga menyebabkan kerja-kerja anda terbengkalai. Adalah lebih baik sekiranya anda memiliki meja lukisan atau sekurangnya papan lukisan khusus untuk itu.

Pemadam

Pemadam juga merupakan salah satu peralatan penting dalam melukis manga. Kerja-kerja melukis sentiasa memerlukan anda membuat perubahan kepada lakaran asal yang dibuat menggunakan pensil. Jadi pemadam yang sesuai amat penting bagi memastikan hasil kerja yang bersih lagi kemas. Ciri-ciri pemadam yang baik adalah, dapat membersihkan kesan yang ingin dipadamkan, tidak meninggalkan kesan pada kertas dan tidak pula merosakkan kertas.

Peralatan Manga: Permulaan (Asas)

Pen Dakwat


Pen dakwat dalam pelbagai saiz.

Pen Dakwat inilah yang membezakan antara komik dan lukisan biasa. Seterusnya terdapat perbezaan teknik mendakwat (inking) bagi teknik manga Jepun dan juga komik US misalnya. Namun begitu ia tetap memerlukan pen dakwat untuk memastikan lukisan komik dapat disiapkan. Pen Dakwat ini terdiri daripada pelbagai saiz daripada: 0.1, 0.5, 1.0, 2.0, dan sebagainya. Anda tidak perlu memiliki kesemua saiz pen tersebut, tetapi setidak-tidaknya perlu memiliki beberapa perbezaan saiz mata pen untuk memudahkan kerja mendakwat.

Template


Template untuk mempercepatkan proses melakar/melukis.

Template adalah peralatan yang mempunyai tebukan bentuk-bentuk dengan pelbagai rupa dan saiz. Walaupun bentuk-bentuk ini boleh dilukis sendiri, namun penggunaan template dapat menjimatkan masa dan juga menghasilkan lukisan yang lebih bersih/kemas. Terdapat juga template untuk melukis lengkuk, huruf dan nombor.

Kompas/jangka sudut

Penggunaan kompas dan jangka sudut ini juga penting bagi seorang pelukis manga. Untuk memastikan ia dapat digunakan dengan baik, anda perlulah mempunyai kemahiran menggunakannya dalam lukisan. Terdapat pelbagai jenis jangka sudut, dan ianya berguna mengikut fungsi-fungsinya tertentu.

Pembaris Lengkung

Pembaris lengkung juga adalah peralatan tambahan yang dapat menjimatkan masa. Walaupun lengkung biasanya dilukis menggunakan template lengkung atau ‘free hand’, penggunaan pembaris lengkung dapat menghasilkan garisan yang lebih kemas dengan pantas. Jadi ia merupakan peralatan tambahan yang dapat membantu.

T-Square


T-Square boleh menjadi peralatan yang menjimatkan masa.

Pembaris T-Square, hanya berfungsi dengan baik sekiranya anda menggunakan papan lukisan atau meja lukisan. Namun penggunaan peralatan ini juga dapat  menjimatkan masa apabila dipadankan penggunaannya dengan set-square (iaitu dua lagi pembaris segitiga yang bersudut 90 darjah). Penggunaan peralatan ini juga memerlukan kemahiran khusus. Jadi sekiranya anda baru bermula, peralatan ini mungkin merupakan peralatan tambahan sahaja.

Peralatan Manga: Advanced

Dakwat


Dakwat yang digunakan untuk melukis manga.

Dakwat diperlukan sekiranya anda memilih untuk melukis manga menggunakan pen lukisan ‘nib’. Terdapat pelbagai jenis dakwat dan jenis yang terbaik adalah dari jenis kalis air (waterproof) dan juga tahan pudar (fadeproof) yang dapat memastikan kualiti lukisan anda tahan untuk jangka masa yang lebih lama. Sebagai permulaan, anda bolehlah menggunakan dakwat dalam botol kecil untuk mengenal pasti dakwat yang sesuai.

Pen Dakwat Nib


Mata pen 'nib' dalam pelbagai bentuk dan saiz.


Ia adalah jenis pen dakwat klasik yang digunakan untuk melukis komik dan kaligrafi. Pen-pen ini terdiri daripada pelbagai bentuk dan jenis. Jadi anda juga perlu mengenali pen ‘nib’ yang sesuai untuk digunakan. Salah satu kelemahan menggunakan pen ini adalah ia perlu sentiasa dicelup ke dalam dakwat. Bagi yang kurang mahir, ia mungkin boleh menyebabkan hasil yang kurang kemas.

Cecair Pemadam (White Out)

Ia didatangkan dalam bentuk cecair di dalam botol atau pen. Bagi anda yang menggunakan dakwat, cecair pemadam ini adalah penting untuk membuat pembetulan pada kesilapan-kesilapan kecil. Penggunaan berlebihan mungkin mengakibatkan hasil lukisan anda kelihatan comot/buruk.

Manuscript Paper

Kertas ini digunakan untuk memudahkan anda menghantar kerja-kerja komik anda kepada penerbit. Jadi sebab itulah ia berada dalam kategori peralatan advance. Namun begitu sebelum anda menggunakan mana-mana ‘manuscript paper’ anda perlulah terlebih dahulu memastikan spesifikasi yang diperlukan oleh penerbit tertentu. Sebagai permulaan, kertas biasa juga adalah memadai.

Tones


Penggunaan 'tones' dalam komik/manga.

Tones, banyak digunakan dalam manga-manga klasik hitam-putih untuk menimbulkan kesan yang lebih menarik. Ia mungkin berbentuk garisan, titik-titik, corak dan sebagainya. Penggunaan tones mungkin akan memakan belanja yang agak mahal. Kebiasaannya pelukis komik mempunyai cara tersendiri menghasilkan tones dengan kaedah yang lebih murah.

Papan Pemotong

Papan pemotong dapat mengelakkan kerosakan pada meja anda sekiranya anda menggunakan ‘tones’ di mana anda biasanya perlu memotong ‘tones’ mengikut rupa bentuk yang diperlukan. Papan pemotong yang sesuai dapat memastikan ruang kerja yang efisyen dan kerja-kerja anda dapat dihasilkan dengan lebih pantas.

Pisau Pemotong

Anda memerlukan pisau pemotong untuk kerja-kerja memotong. Pisau pemotong kebiasaannya amat tajam. Jadi anda perlu berhati-hati dan memastikan ia berada dalam keadaan yang baik untuk memastikan hasil pemotongan adalah baik. Selain itu anda juga selamat sewaktu mengendalikannya.

Paper Cement


Paper Cement untuk melekatkan tones pada lukisan.

Paper cement bertindak seperti gam untuk melekatkan ‘tones’ kepada tempatnya. Ia perlu dilakukan dengan teliti kerana ia akan melekat dengan kuat. Jadi sekiranya berlaku kesilapan, adalah agak sukar untuk menanggalkannya semula.

Tersebut adalah peralatan-peratalan asas untuk anda menghasilkan manga. Walaupun terdapat peralatan yang tergolong di dalam kriteria “advanced”, di sini hanyalah keperluan asas untuk menghasilkan manga secara asas sahaja. Peralatan lengkap penghasilan manga merangkumi media yang lebih luas yang akan dibentangkan pula dalam artikel yang lain. Teknik penghasilan manga moden adalah merangkumi bahan media bewarna dan juga melibatkan perisian komputer.



Free Download



Arkib Blog