Sabtu, 16 Januari 2016

Misteri Kehilangan Katak

Kumpulan katak-katak kecil yang cantik tetapi beracun.

Misteri kehilangan katak mungkin tidak menarik perhatian ramai, namun sekiranya anda mengetahui kepentingan dan hubungkait antara haiwan di dalam ekosistem, ia mungkin sedikit sebanyak merisaukan. Jadi katak juga mempunyai fungisnya tersendiri, selain mengawal populasi serangga, ia sendiri menjadi sumber makanan bagi haiwan lain seperti ular, burung, kucing, biawak dan juga manusia!

Misteri kehilangan katak dilaporkan sejak beberapa tahun yang lalu. Di mana populasi sebahagian katak semakin berkurangan sehingga ke tahap mencapai kepupusan. Kehilangan katak ini lebih ketara bagi spesis-spesis yang jarang ditemui seperti di hutan-hutan tanah tinggi di pergunungan Andes, dan Amazaon di Amerika Selatan. Punca sebenar kehilangan katak ini cuba dikesan bagi mengelakkan ia dari terus pupus. Aktiviti manusia dikatakan menjadi punca utama daripada kepupusan haiwan amfibia ini, namun punca sebenar yang lebih menakutkan adalah – serangan penyakit.


Spesis blue dart frog ini memang beracun - digunakan pada jarum sumpit. 

Satu lagi spesis katak 'Red-backed poison frog'.

Serangan penyakit yang disebabakan oleh jangkitan dari Batrachochytrium dendrobatidis, atau ‘chytrid fungus’ juga dikenali dengan nama singkatan sebagai Bd menyebabkan penyakit ‘chytridiomycosis’ pada haiwan amfibia. Ia mula dikesan semenjak tahun 1998 dan dikesan hampir di seluruh dunia. Spesis terbaru yang dikesan adalah, B. Salamandrivorans yang menyebabkan ‘chytridiomycosis’ dan kematian pada salamander.

Fungus ini menjadikan kulit haiwan amfibia sebagai tempat untuk ia hidup dan membiak melalui dua peringkat iaitu pegun (sessile), peringkat penghasilan zoosporangium dan juga bergerak (motile), apabila ia dibebaskan daripada zoosporangium. Dalam proses pembiakan inilah fungus ini menjadikan kulit amfibia  sebagai sumber nutrient baginya dengan membebaskan enzimes yang menghadamkan kulit haiwan itu. Proses ini boleh menyebabkan cyst di bawah kulit katak dan lama-kelamaan mengakibatkan kematian pada katak.


Spesis katak kaca yang boleh dilihat tembus.

Antara katak-katak unik yang mendiami hutan.

Penyakit dan jangkitan merupakan antara penyumbang utama kepada kepupusan haiwan selain daripada aktiviti manusia. Ini kerana kita secara tidak langsung menyebarkan jangkitan ini  tanpa disedari seperti memindahkan sesuatu spesis ke tempat baru dan sebagainya. Sebelum ini kita juga digemparkan dengan misteri kehilangan lebah yang disebabkan serangan oleh sejenis hama Varroa destructor yang juga menyebabkan kematian populasi lebah yang besar. Malah kejadian yang sama boleh menimpa spesis yang lebih besar seperti antelope, saiga dan kudu (disebabkan oleh pelbagai faktor semulajadi).


Kefahaman mengenai kejadian ini memudahkan untuk kita lebih berhati-hati di masa akan datang. Kehilangan sesuatu spesis secara mendadak boleh mengakibatkan kesan yang serius – termasuk kita sendiri kehilangan bahan makanan. Alam sentiasa mencari jalan untuk mengimbangkannya semula, namun manusia hanyalah sebahagian dari spesis yang hidup di dalamnya. Fikir-fikirkan.



Free Download



Jumaat, 15 Januari 2016

Penghasilan Biofuels Dari Bahan Buangan Kopi

Kopi antara minuman kegemaran penduduk bandar-bandar besar di dunia.

Kopi merupakan antara minuman popular masyarakat dunia dengan kewujudan banyak kedai-kedai kopi kegemaran ramai seperti Starbucks, Café Nero, Dome, Gloria Jeans, Costa Coffee dan macam-macam lagi. Hasil daripada jumlah pengguna yang ramai ini, maka bahan buangan daripada kopi juga merupakan salah satu bahan buangan tertinggi yang harus dimanfaatkan.

Biofuels atau juga dikenali sebagai bahanapi-bio merupakan bahanapi yang dihasilkan daripada bahan-bahan tumbuhan berbanding daripada bahan petroleum. Penghasilan biofuels ini adalah bagi mengurangkan kesan penggunaan petroleum selain daripada memanfaatkan bahan-bahan lain (apatah lagi dalam kes ini bahan buangan yang boleh digunakan untuk tujuan yang lebih baik).

Salah sebuah syarikat berpusat di London iaitu Bio-bean merupakan antara syarikat yang mempelopori penghasilan biofuels daripada bahan buangan kopi ini. Bahan buangan kopi yang dihasilkan daripada kilang kopi, kedai-kedai minuman kopi, pejabat dan sektor pengangkutan dan lain-lain. Walaupun ia hanya dapat mangambil bahan buangan kopi ini pada kadar beberapa ratus tan seminggu, syarikat ini menyasarkan untuk menaikkan keupayaan ini kepada 50,000 tan pada tahun 2016.


Bahan buangan kopi yang diproses.

Antara bahan yang dihasilkan daripada bahan buangan kopi.

Palet daripada bahan buangan kopi Bio-bean.

Bahan buangan ini akan dikeringkan sebelum minyaknya diasingkan melalui proses bio-kimia yang dikenali sebagai “hexane extraction”. Bahan serat yang tertinggal, iaitu lebih kurang 80 peratus, akan dimampatkan untuk membentuk palet yang digunakan sebagai bahan bakar untuk memanaskan dandang. Palet ini dikatakan mengandungi 150 peratus lebih tenaga berbanding palet yang dihasilkan daripada bahan kayu kerana mengandungi kalori yang lebih.

Menurut Arthur Kay, iaitu pemilik Bio-bean, berharap untuk menukarkan 85 peratus daripada bahan buangan kopi ini kepada biofuels untuk memanaskan bangunan dan juga sebagai bahanapi kenderaan. Menurut Kay lagi, bahan buangan kopi yang dihasilkan oleh London sahaja adalah sekitar 200,000 tan setahun.


Ia merupakan satu lagi inovasi dalam memanfaatkan bahan buangan yang boleh mengelakkan pencemaran. Sama-sama kita saksikan kejayaan syarikat ini nanti, dan diharap lebih banyak usaha seperti ini di masa akan datang.



Free Download



Khamis, 14 Januari 2016

Haiwan Paling Bijak Dan Kegelapan

Common Raven dari keluarga burung gagak.

Manusia banyak belajar dari alam, maka hubungan antara manusia dan alam amat penting dalam memastikan kemajuan manusia yang berterusan. Apa yang berbeza manusia mempunyai kelebihan untuk menggunakan segala sumber yang ada di dalam alam ini sedangkan kebanyakan ilmu yang kita miliki adalah apa yang diilhamkan daripada pemerhatian alam sekeliling.

Haiwan paling bijak mungkin tidak mampu untuk menghasilkan barangan seperti manusia, namun dapat menyesuaikan mereka untuk meneruskan hidupan dalam dunia yang mencabar bersama-sama dengan kehadiran manusia – di mana kebanyakan haiwan lain menghadapi kepupusan. Haiwan yang dimaksudkan adalah burung gagak (raven).


Bulu burung raven adalah  sedikit berkilau.

Burung gagak.

Raven atau  common raven (Corvus corax), adalah termasuk dalam family burung gagak (dari genus Corvus) mempunyai ciri-ciri warna yang gelap dan kurang menarik kerana reputasi yang diberikan oleh manusia kepadanya sejak zaman berzaman. Namun dalam masa yang sama juga kisah-kisah kebijaksanaan gagak turut diceritakan dalam beberapa versi cereka rakyat dari pelbagai bangsa.

Raven merupakan antara spesis gagak yang sangat terkenal dengan kebijaksaannya. Ini dibuktikan dengan banyak kajian yang dijalankan oleh beberapa University antaranya adalah Bernd Heinrich and Thomas Bugnyar iaitu saintis dari Vermont University di Canada dan St Andrews University di Scotland mendapati burung ini menggunakan kaedah logik dalam menyelesaikan masalah dan keupayaan ini mengatasi haiwan dari spesis beruk seperi chimpanzee.

Apa yang menarik burung gagak dapat menyelesaikan masalah yang agak kompleks menerusi proses ‘trial and error’. Proses ini memerlukan burung gagak untuk menganalisa setiap perlakuannya di dalam minda mereka. Ia merupakan kemahiran berfikir yang jarang ada pada haiwan-haiwan yang lain.

Burung ini juga terkenal mempergunakan haiwan lain untuk melakukan kerja bagi mereka seperti menarik perhatian serigala dan musang kepada haiwan yang mati. Ia adalah bertujuan supaya haiwan ini dapat menyiatkan kulit binatang tersebut yang tidak dapat dilakukannya sendiri. Di kawasan bandar pula burung gagak sering menggunakan apa sahaja disekeliling mereka untuk menyelesaikan masalahnya – ikuti video burung gagak memecahkan kacang.

Bagi raven, taburannya adalah di bahagian utara dunia dari Amerika, Canada, negara-negara Eropah, China, Korea dan Jepun. Namun begitu bagi spesis lain gagak boleh didapati hampir di keseluruhan bahagian dunia. Oleh kerana kemampuan inilah antara faktor yang juga menyebabkan burung-burung ini dengan mudah menyesuaikan diri dengan kehadiran manusia. Berbanding lari dari manusia – burung gagak memilih untuk tinggal hampir dengan manusia (walaupun ia kurang disenangi oleh manusia).


Burung gagak memakan hampir apa sahaja.

Burung gagak di tempat pembuangan sampah.

Bagi spesis raven saiznya boleh mencapai sehingga 54 ke 67 cm (21" ke 26") panjang dengan ukuran bukaan kepak 115 ke 130 cm (45 ke 51") lebar. Beratnya pula adalah antara 0.69 ke 2 kg (1.5 ke 4.4 lb) yang juga merupakan antara burung dari kumpulan ‘passerines’ yang terbesar. Terdapat pelbagai spesis raven dari keluarga gagak ini.

Oleh kerana warnanya yang gelap, ia sering dikaitkan dengan ‘kegelapan’, kuasa jahat, kematian, nasib burukdan sebagainya. Keburukan ini bukan sahaja membentuk kepercayaan, malah turut dimuatkan lagi dalam karya-karya manusia, filem, novel dan sebagainya. Ia memberi kesan yang buruk kepada keluarga burung ini dan menyebabkan kita kurang senang dengannya.

Dalam kisah yang lain pula, burung gagak turut dikisahkan sebagai haiwan yang bijak dan baik hati seperti di dalam kisah gagak yang ingin minum di dalam balang air – di mana ia memasukkan batu ke dalam balang air tersebut. Terdapat juga kisah di mana burung gagak menolong manusia yang susah dan sebagainya.


Itu adalah antara kisah kebijaksanaan burung gagak dan anda tidak akan mempercayainya selagi anda tidak melihatnya sendiri. Jadi sekiranya anda melihat burung ini nanti, pastikan anda mengamati gerak-geri mereka untuk melihat bagaimana kebijaksaan mereka dalam menyelesaikan masalah. 








Free Download



Sejarah Teknologi Storan

Pita magnetik merupakan kaedah penyimpanan data terawal.

Teknologi simpanan digital adalah berkembang secara perlahan sejak tahun 1920-an lagi. Walaupun hari ini kita mampu menyimpan fail dalam sebuah memori kad yang kecil, suatu masa dahulu ia memerlukan ruang yang amat besar untuk menghasilkannya. Jadi sejarah perkembangan storan ini sedikit sebanyak dapat memberi kita gambaran bagaimana teknologi simpanan digital juga penting dalam pembangunan dunia digital.

1928 Magnetic Tape

Seorang jurutera German Fritz Pfleumer, mengpatent pita magnetic pada tahun 1928. Rekaan ini adalah berdasarkan rekaan wayar magnetik rekaan Vlademar Poulsen

1932 Magnetic Drum

Pereka Autria, G. Taushek mencipta ‘magnetic drum’ pada tahun 1932. Rekaan ini pula adalah berdasarkan kepada penemuan oleh Fritz Pfleumer.

1946 Williams Tube


Williams Tube.

Seorang professor iaitu Fredrick C. Williams dan rakannya menghasilkan ‘random access computer memory’ yang pertama di University of Manchester di United Kingdom. Beliau menggunakan ‘electrostatic cathode-ray tubes’ yang disusun secara selari untuk menghasilkan simpanan digital. Simpanan sebanyak 1024 bits data dihasilkan pada tahun 1948.

Selectron Tube

The Radio Corporation of America (RCA) menghasilkan ‘Selectron tube’ pada tahun 1948, merupakan salah satu bentuk memori komputer terawal yang menyerupai rekabentuk oleh Williams-Kilburn.

1949 Delay Line Memory

‘Delay line memory’ mengandungi bentuk maklumat yang berhubung membentuk laluan lengah. Satu gelung tertutup membolehkan pusingan maklumat pada hujung laluan lengahan yang disambungkan pada permulaan litar penguat. Fungsi ini menyamai seperti pengulangan nombor telefon daripada direktori sehingga salah satu nombor di dail.

Magnetic Core

‘Magnetic core memory’ juga dikenali sebagai ‘ferrite-core memory’, menggunakan cincin magnetik kecil diperbuat daripada seramik untuk menyimpan data daripada kutub medan magnet yang dikandunginya.

1956 Hard disk
‘Hard disk’ atau cakera keras menggunakan plat berputar yang menyimpan dan mengembalikan data yang disimpan dalam bentuk bit data digital daripada permukaan plat magnetik.

1963 Music tape


Antara penyimpanan data popular suatu masa dahulu.

Philips memperkenalkan pita kaset pada tahun 1963. Pada mulanya ia adalah direka untuk digunakan pada mesin; bagaimanapun ia kemudiaannya lebih popular digunakan dalam rakaman muzik. Pada tahun 1979, Sony's Walkman memperhebatkan lagi penggunaan pita ini sebagai pita rakaman audio yang meluas dan popular.

1966 DRAM (PDF)

Pada 1966, Robert H. Dennard mereka sel DRAM. Dynamic Random Access Memory atau (DRAM) di mana satu sel mengandungi satu transistor. DRAM sel menyimpan satu bit data sebagai cas di dalam litar. Sel-sel DRAM ini mempertingkatkan kepadatan keseluruhan memori.

1968 Twistor Memory

‘Twistor memory’ adalah hasil daripada Bell Labs dengan membungkus pita disekeliling wayar yang mengalirkan arus elektrik. Bell Labs menggunakan ‘Twistor tape’ antara 1968 sehingga pertengahan 1970-an sebelum ia ditukar kepada chip RAM.

1970 Bubble Memory

Andrew Bobeck mereka ‘Bubble Memory’ pada tahun 1970, di mana lapisan magnet nipis digunakan untuk menyimpan satu bit data pada keluasan kecil kawasan yang dimagnetikkan seperti ‘bubble’ (buih/belon). Penghasilan ‘Twistor memory’ membolehkan beliau mereka ‘Bubble Memory’.

1971 8" Floppy

IBM memulakan penghasilan sistem yang murah untuk memuatkan ‘microcode’ ke dalam System/370 mainframes. Dengan ini terhasillah 8-inch floppy. Ia merupakan simpanan mudah bawa diperbuat daripada filem magnetik dipermukaan plastik, untuk memudahkan dan penyimpanan data yang pantas.

1976 5.25" Floppy

5.25-inch floppy disk dihasilkan pada tahun 1976 oleh Allan Shugart. Penghasilan ini adalah kerana 8-inch floppy adalah terlalu besar untuk kebanyakan komputer desktop. 5.25-inch floppy ini mempunyai ruang penyimpanan sehingga 110 kolibyte. Ia juga adalah lebih murah dan pantas berbanding floppy sebelumnya.

1980 CD

Pada 1960, James T. Russel menyarankan untuk menggunakan cahaya untuk merakam dan memainkan muzik. Ini menyebabkan beliau mencipta rakaman dan main semula ‘optical digital television’ pada tahun 1970; bagaimanapun ciptaan ini kurang mendapat perhatian. Pada tahun 1975 wkil Philips menziarahi makmal Russel dan membayar jutaan wang untuk beliau menghasilkan ‘compact disc’ (CD). Pada 1980, Russel menyiapkan projek tersebut dan memberikannya kepada Sony.

1981 3.5" Floppy

‘3.5-inch floppy disk’ mempunyai kelebihan berbanding floppy sebelumnya. Ia dilengkapi dengan pelindung logam yang mengelakkan ia daripada mudah rosak.

1984 CD Rom

CD-ROM atau ‘Compact Disk Read-Only Memory’ digunakan sama seperti ‘audio compact disks’ untuk menyimpan maklumat digital. CD-ROM mengandungi lurah-lurah kecil maklumat digital pada permukaan bawah cakera plastik yang membolehkan lebih banyak data disimpan.

1987 DAT

Pada 1987, Sony memperkenalkan Digital Audio Tape (DAT), untuk membuat rakaman dan memainkan data. Ia mengandungi pita audio pada permukaan 4 millimeter pita magnetik didalam bekas yang tertutup.

1989 DDS

Pada 1989, Sony dan Hewlett Packard memperkenalkan format Digital Data Storage (DDS)yang membolehkan data komputer disimpan didalam pita magnetik. Teknologi Digital Data Storage (DDS) adalah hasil daripada teknologi Digital Audio Tape (DAT).

1990 MOD (PDF)

Magneto-Optical disc terhasil pada tahun 1990. Disk optik ini menggunakan gabungan teknologi optik dan magnetik untuk menyimpan dan mencapai semula maklumat  digital. Drive istimewa ‘magneto-optical’ diperlukan untuk membaca semula maklumat dalam disk bersaiz 3.5 ke 5.25 inch.

1992 MiniDisc

MiniDisk juga mampu untuk menyimpan segala jenis maklumat digital. Bagaimanapun ia lebih popular digunakan untuk audio. Sony memperkenalkan mini disc pada tahun 1991. Pada tahun 1992 pula Philips memperkenalkan Digital Compact Cassette System (DCC). MiniDisk dicipta untuk menukarkan teknologi ‘audio cassette’ sebelum ianya hilang pada tahun 1996.

1993 DLT (PDF)

Digital Equipment Corporation mecipta ‘Digital Linear Tape’ (DLT), sebagai alternatif kepada teknologi pita magnetik untuk digunakan sebagai penyimpanan komputer.

1994 Compact Flash

CompactFlash (CF), atau juga dikenali sebagai “flash drives”, menggunakan ‘flash memory’ di dalam cakera tertutup untuk menyimpan maklumat digital. Peralatan CF digunakan pada kamera digital dan komputer untuk menyimpan maklumat digital.

Zip

Pemacu Zip biasa digunakan pada tahun 1994 untuk simpanan fail digital. Ia merupakan disk mudah alih yang diperkenalkan oleh Iomega.

1995 DVD

DVD pula merupakan generasi seterusnya bagi teknologi simpanan disk. DVD adalah lebih besar dan pantas untuk penyimpanan data multimedia.

SmartMedia

Toshiba pula memperkenalkan SmartMedia, yang juga merupakan ‘flash memory card’, pada musim panas 1995 untuk bersaing dengan MiniCard dan SanDisk.

Phasewriter Dual

Phasewriter Dual (PD) merupakan peralatan pertama yang menggunakan teknologi ‘phase-change’ dalam penyimpanan maklumat digital. Panasonic memperkenalkan alatan Phasewriter Dual pada tahun 1995. Ia kemudiannya digantikan dengan CD-ROM dan DVD.

CD-RW

‘Compact Disc Rewritable disc’ adalah singkatan bagi CD-RW, merupakan versi CD-ROM yang boleh ditulis semula di atas data sebelumnya.

1997 Multimedia Card


MMC Card digunakan pada peralatan digital.

Multimedia Card (MMC) menggunakan standard ‘flash memory card’ untuk menyimpan data digital. Ia diperkenalkanoleh Siemen dan SanDisk pada 1997.

1999 Microdrive

Merupakan ‘USB Flash Drive’ menggunakan ‘NAND-type flash memory’ untuk penyimpanan data. USB Flash Drive akan dipadangkan kepada antaramuka USP pada komputer standard.

SD Card

Memori format pada Secure Digital (SD) menggunakan ‘DRM encryption’ untuk membolehkan pemindahan fail yang lebih pantas. SD card standard berukuran 32 mm X 32 mm X 2.1 mm digunakan pada peralatan media digital mudah alih.

2003 Blu Ray (PDF)

Blu-Ray adalah generasi berikutnya ‘optical disc’ (cakera optik), untuk menyimpan maklumat video (HD) dan juga sebagai simpanan High Density.  Blu-Ray mendapat namanya daripada ‘blue laser’ (laser biru) yang membolehkan lebih banyak data disimpan berbanding DVD biasa. Pesaingnya adalah HD-DVD.

xD-Picture Card

Olympus dan Fujifilm memperkenalkan xD-Picture Card pada 2002, yang khas digunakan pada peralatan kamera Olympus dan Fujifilm.

2004 WMV-HD

Windows Media High Definition Video (WMV-HD) adalah untuk high definition video dikhaskan bagi Microsoft Media Video dengan ‘nine codecs’. WMV-D adalah sesuai digunakan pada komputer dengan format Windows Vista, Microsoft Windows XP. Tambahan lagi WMV-D juga turut sesuai dengan Xbox-360 dan Sony's PlayStation 3.

HD-DVD


HD-DVD adalah pesaing kepada Blue-ray.

High-Density Digital Versatile Disc (HD-DVD), merupakan format media digital optik, yang menggunakan saiz sama seperti Blu-Ray. Ianya adalah diperkenalkan oleh Toshiba, NEC, and Sanyo.

Holographic (PDF)


Holographic memory teknologi akan datang.

Penyimpanan komputer berikutnya adalah dalam bentuk teknologi ‘holographic’. Memori ‘holographic’ boleh menyimpan data dengan kepadatan tinggi dalam bentuk kristal dan juga ‘photo-polymers’. Kelebihannya adalah pada kebolehannya menyimpan jumlah media yang dirakam berbanding hanya pada permukaan cakera. Antara lain ia membolehkan aspek 3D yang membolehkan fenomena jumlah Bragg untuk berlaku.

Untuk membolehkan lebih banyak peralatan canggih masa depan, teknologi storan akan terus berkembang. Suatu masa nanti lebih banyak maklumat akan boleh disimpan untuk satu saiz yang amat kecil. Mungkin kita tidak dapat menggambarkannya dengan jelas namun perkara ini perlu berlaku untuk membolehkan dunia teknologi terus berubah.



Free Download



Rabu, 13 Januari 2016

Mikro Post - Giant Pacific Octopus

Giant Pacific Octopus merupakan sotong kurita terbesar.

Kali ini kita melihat satu lagi hidupan laut yang sangat istimewa iaitu Giant Pacific Octopus (Enteroctopus dofleini) yang juga merupakan sotong kurita terbesar di dunia. Selain daripada bersaiz besar, ada banyak lagi perkara yang anda perlu tahu mengenai keunikan sotong gergasi ini yang menjadikan ia sebagai hidupan yang istimewa di dalam dunia haiwan.

Ia merupakan ‘octopus’ yang hidup lebih lama daripada sotong ‘octopus’ biasa iaitu antara 3 – 5 tahun sahaja. Ini bermakna, jangka hayat ‘octopus’ tidaklah panjang dan memerlukan kitar hidup yang baik untuk memastikan ia dapat terus membiak dengan baik untuk mengelakkan kepupusan. Terdapat specimen yang mencapai sehingga 9.1 meter (30 ft) dengan berat melebihi 272 kilogram (600 lb). Namun kebiasaannya saiznya adalah dalam 5 meter (16 ft) dengan berat 50 kilogram (110 lb) sahaja.


Sotong dari jarak dekat.

Ia mempunyai kebolehan penyamaran yang unik seperti juga sotong yang lain.

Mangkuk penyedut pada lelengan sotong ini.

Giant Pacific octopus mempunyai kepala yang agak besar yang berwarna coklat-kemerahan. Namun begitu seperti juga keluarga sotong-sotong yang lain, ia dengan mudah boleh menyamarkan diri menyerupai persekitarannya dari segi warna mahupun bentuk untuk tujuan memburu ataupun perlindungan.

Makanan utamanya adalah haiwan-haiwan kecil seperti udang, ketam, kerang-kerangan mahupun ikan. Bagaimanapun ia dikatakan pernah memakan ikan jerung dan juga burung (jadi ia boleh menjadikan apa sahaja makanannya). Ia mempunyai taburan di perairan suhu sederhana di Pacific iaitu dari Selatan California ke Alaska, Barat ke Kepulauan Aleutian dan Jepun.


Jepun merupakan antara pengguna makanan laut yang terkenal.

Satu keunikan giant Pacific octopus adalah sotong-sotong betina akan menghasilkan sekitar 120,000 ke 400,000 biji telur dalam sekali musim bertelur. Bagaimanapun ia akan menjaga telur-telur ini daripada dijangkiti alga dan juga parasit lain dengan mengusap dan juga menghembuskan air kepadanya. Proses pengeraman telur ini mengambil masa sehingga 6 bulan dan kebiasaannya sotong betina ini mati sebaik sahaja telur-telur ini menetas.


Seperti juga sotong-sotong kurita yang lain, giant Pacific octopus juga boleh menguasai kemahiran-kemahiran unik seperti membuka penutup balang, atau menyelesaikan teka-teki mudah. Walaupun jumlah sebenar mereka tidak diketahui ataupun tidak tersenarai sebagai haiwan terancam, hidupan ini amatlah sensitif dengan perubahan persekitaran yang boleh mengancam populasi mereka.



Free Download



Arkib Blog