Sabtu, 7 November 2015

Keindahan Seni Hiasan Kaca Berwarna – Stained Glass

Seni kaca bewarna (stained glass) merupakan antara hasil seni yang unik.

Kehalusan seni hiasan kaca bewarna (stained glass) amat terkenal dalam menghiasi bangunan-bangunan lama di serata Eropah dan sehingga ke Timur Tengah. Seni hiasan ini mempunyai ungkapan sejarah beberapa zaman lamanya semenjak dari zaman Mesir (Egyptians) dan Roman lagi. Apa yang menarik dalam penghasilan seni kaca bewarna ini, kemahiran ilmu kimia amat penting dalam memberikan warna kepada kepingan kaca-kaca yang begemerlapan.

Proses penghasilan kaca sendiri merupakan satu proses yang memerlukan kerja-kerja mencairkan kristal-kristal pasir (quartz glass) pada suhu yang tinggi iaitu 1,650 °C (3,000 °F) bukanlah sesuatu yang mudah untuk dicapai melainkan melalui pengetahuan yang tinggi. Ia mungkin bermula daripada pengalaman secara tidak sengaja, namun kemahiran penghasilan kaca terus berubah mengikut masa – untuk menghasilkan kaca pada suhu yang lebih rendah iaitu dengan menambahkan bahan yang dapat mengurangkan suhu cair kaca tersebut.

Berbalik kepada penghasilan kaca berwarna pula, penambahan bahan logam diperlukan untuk menambahkan warna kepada kaca. Ini amat menarik, kerana untuk menghasilkan warna-warna ini, logam-logam yang berbeza diperlukan. Jadi seni penghasilan kaca berwarna memerlukan kemahiran kimia yang tinggi secara tidak langsung (atau mungkin juga tidak memahami dengan tepat apakah yang berlaku sebenarnya). Kemahiran ini pula telah bermula sejak zaman Mesir lagi dan sehingga kini kita masih tidak tahu bagaimana kaca bewarna dihasilkan!? Namun begitu, kaca bewarna menjadi salah satu elemen perhiasan bagunan-bangunan di negara kita juga, walaupun tidak sehebat di Eropah dan negara-negara Timur Tengah.

Stained Glass pada Cologne Cathedral (kurun ke-14)

Masjid Nasir al-Mulk di Shiraz, Iran juga dihiasi dengan Stained Glass.

Bangunan-bangunan yang dihiasi dengan kaca bewarna (stained glass) ini kebiasaannya berfungsi sebagai bangunan keagamaan seperti gereja, masjid dan juga istana. Ini kerana kerja-kerja penghasilan seni kaca bewarna bukan sahaja memerlukan kos yang tinggi, malah melalui proses yang agak rumit – masa yang panjang, kerana kaca bewarna tidak dihasilkan secara besar-besaran.

Penghasilan seni kaca bewarna bermula sejak abad ke-7 lagi dengan pembinaan biara St Peter oleh Benedict Biscop pada 675 AD dengan mengimport tenaga kerja dari France. Penemuan hasil daripada kerja-kerja ini didapati berasal sekitar abad ke-7 iaitu bahan seperti kaca bewarna dan lead yang digunakan untuk menyambungkan kepingan-kepingan kaca bewarna tersebut.

Kemahiran penghasilan kaca bewarna ini turut merebak ke Timur Tengah melalui Syria sebagai pusat penghasilan kaca di Ar-Raqqah, Aleppo dan Damascus. Pusat-pusat ini dikatakan menghasilkan kaca yang mempunyai kualiti penghasilan kaca yang jernih. Namun begitu pada zaman kegemilangan Islam sendiri seni penghasilan kaca bewarna ini antara seni yang mendapat fokus daripada pakar kimia seperti  Jābir ibn Hayyān dan direkodkan kedalam bukunya iaitu Kitab al-Durra al-Maknuna yang membincagkan kaedah penghasilan 46 kaca bewarna dan kaedah pemotongan kaca untuk menghasilkan permata (gemstones) tiruan.

Peralatan untuk kerja-kerja Stained Glass.

Bahan-bahan sebatian logam untuk menghasilkan pelbagai warna.

'Palette' dan peralatan untuk kerja-kerja mewarna pada kaca.

Penghasilan Kaca Bewarna

Penghasilan kaca biasa atau dikenali sebagai “soda-lime glass” walaupun kelihatan jernih, ia sebenarnya bewarna kehijauan kesan daripada kehadiran oksida besi (iron oxide). Penambahan bahan sampingan diperlukan bagi memberikan hasil kaca yang lebih jernih. Antara bahan tambahan yang ditambah di dalam kaca adalah ‘maganese dioxide’ sebagai salah satu kaedah yang biasa digunakan. Selain itu Selenium juga digunakan bagi rumah-rumah lama di kawasan di New England, US.

Kaca Hijau

Warna hijau dihasilkan dengan menggunakan logam ‘Iron(II) oxide’ yang akan menghasilkan warna hijau-kebiruan – memandangkan kaca biasa mempunyai ciri-ciri hijau yang agak pudar. Bersama dengan ‘Chromium’ pula ia akan menghasilkan warna hijau yang lebih kuat dan biasa digunakan untuk menghasilkan botol ‘wine’. Manakala dengan menggunakan ‘tin oxide’ dan ‘arsenic’ warna hijau yang dihasilkan adalah ‘emerald green’.

Kaca Biru

Pada zaman pertengahan kaca biru dihasikan dengan menambahkan ‘cobalt’ dengan kepekatan 0.025 ke 0.15 ke dalam “soda-lime glass” dalam menghasilkan warna biru terang seperti yang terdapat pada kaca bewarna di Chartres Cathedral. Kaedah lain adalah dengan menambahkan ‘sulphur’ kepada kaca dengan kandungan boron tinggi seperti ‘borosilicate glasses’ juga memberikan warna biru. Tambahan ‘copper oxide’ dengan 2-3%  menghasilkan biru ‘turquoise’ dan ‘nickel’ dengan peratusan berbeza akan menghasilkan kaca biru, voilet atau hitam.

Kaca Merah

Warna merah dihasilkan menggunakan logam emas dengan peratusan yang sangat kecil iaitu 0.001% yang akan menghasilkan ‘ruby-red’ atau dikenali sebagai “ruby gold”. Penggunaan kepekatan yang rendah akan menghasilkan warna merah yang pudar dan dikenali sebagai “cranberry glass”. Manakala menggunakna logam ‘copper’ pula warna merah gelap boleh dihasilkan. Kebanyakan kaca merah yang dihasilkan menggunakan ‘copper’ digunakan lewat abad ke-19 dan awal abad ke-20 dalam kerja-kerja seni kaca seperti ‘sanding’ dan ‘engraving’.

Selain daripada emas dan ‘copper’, ‘selenium’ juga digunakan untuk menghasilkan kaca bewarna ‘pink’ dan juga merah dan adakalanya digunakan bersama dengan ‘cadmium sulphide’ untuk menghasilkan warna merah yang dikenali sebagai “Selenium Ruby”.

Warna Kuning

Bahan perak (silver nitrate) digunakan untuk menghasilkan kaca bewarna kuning hingga ke jingga-merah. Malah proses pemanasan dan penyejukan kaca juga boleh memberikan kesan pada warna yang dihasilkan. Penambahan ‘sulphur’ bersama ‘carbon’ dan ‘iron salt’ untuk membentuk ‘iron polysulphides’ menghasilkan sela warna di antara kuning sehinggalah kehitam-hitaman. Manakala ‘calcium’ akan menghasilkan warna kuning yang lebih mendalam.

Titanium’ juga digunakan untuk menghasilkan kaca bewarna kuning-coklat. Namun begitu ‘titanium’ jarang digunakan melainkan untuk sebagai bahan campuran untuk menghasilkan warna yang lebih terang. ‘Cadmium’ bersama dengan ‘sulphur’ turut menghasilkan warna kuning yang lebih dalam namun ‘cadmium’ juga adalah bahan toksid.

Uranium’ (0.1 ke 2%) juga digunakan untuk menghasilkan kaca dengan warna kuning atau hijau flourescent. Kaca ‘uranium’ tidaklah radioactive untuk mendatangkan bahaya melainkan sekiranya ia dikisar menjadi habuk halus seperti proses pengilatan menggunakan kertas pasir dan terhidu, ia boleh menyebabakan kanser.

Warna Purple

Penggunaan ‘Maganese’ akan memberikan warna  ‘amethyst’. Ia merupakan antara bahan campuran kaca yang digunakan semenjak zaman Egypt lagi. ‘Nickel’pula digunakan dengan kepekatan berbeza untuk menghasilkan warna-warna biru, violet atau hitam. Kristal ‘lead’dengan campuran ‘nickel’akan memberikan tona warna purple.

Kaca Putih

Kaca putih (tidak lutsinar) dihasilkan dengan menggunakan ‘tin oxide’, ‘antimony’ dan juga ‘arsenic oxides’. Pertama kalinya digunakan di Venice untuk menghasilkan kesan seakan-akan ‘porcelain’. Kaca putih ini banyak digunakan oleh pereka  Louis Comfort Tiffany (pereka US) dalam rekaan beliau.

Kesan Warna Pada Kaca

Kesan warna pada kaca ini dihasilkan daripada pantulan logam-logam yang tinggal pada kepingan kaca hasil pemanasan. Pada ketebalan beberapa nano meter ini, cahaya yang dipantulkan memberikan warna yang berbeza (seperti emas yang memantulkan warna merah). Kesan yang serupa juga dapat dilihat pada haiwan yang mempunyai sayap atau bulu berkilau seperti pada rama-rama dan burung merak.

"Blown Glass" satu lagi cabang seni daripada Stained Glass.

Seni Kaca (Kristal) di Malaysia

Sekiranya anda ingin melihat sendiri kerja-kerja penghasilan kaca bewarna ini anda bolehlah melihat beberapa penghasil kaca bewarna di Malaysia seperti Langkawi Crystal. Di sini perhiasan-perhiasan kaca dengan pelbagai warna dihasilkan menggunakan tenaga manusia dengan teknik “glass-blowing”, yang merupakan satu teknik yang amat menarik untuk disaksikan. Jadi anda boleh melihat sendiri keunikan kerja-kerja meniup, memanas dan mengukir kaca tersebut di sini. Anda juga boleh mendapatkan barang yang dihasilkan di sini sebagai cenderahati untuk dibawa pulang.

Langkawi Crystal dibuka kepada pelawat setiap hari dari jam 9:00 pagi ke 6:00 petang dan tiada bayaran (FREE) dikenakan. Langkawi Crystal boleh dihubungi di:

Plot No. 1804, Lot No. 55, Jalan Kisap, 07000 Kuah, Langkawi, Kedah Darul Aman, Malaysia.
Tel. No.: (+60) 4-966 1555
Fax No.: (+60)4-966 9698

Langkawi Crystal antara pelopor seni kaca di Malaysia.

Satu lagi pusat penghasilan kristal di Malaysia dengan kaedah yang sama dengan Langkawi Crystal terletak di Daerah Rembau, Negeri Sembilan. Rembau Crystal juga menghasilkan seni kaca dengan menggunakan tenaga manusia dan kemahiran ukiran kaca dengan teknik “glass-blowing”. Jadi sekiranya anda tidak dapat menziarahi Langkawi Crystal, anda mungkin boleh melawat ke Rembau Crystal seperti di bawah:

Lot 1432, Perkampungan Crystal, Jalan Kampung Mulia, 71300 Rembau, Negeri Sembilan.

Tel. No.: +606 685 3100
Contact Person: (Tengku Shazleen) +6017-2776878

Rembau Crystal juga merupakan penghasil kristal.

Keunikan hasil kerja kaca bewarna (stained glass) di negara kita mungkin tidak sehebat di Eropah dan Timur tengah. Namun belum terlambat untuk kita mengenali dan mendalami seni kaca bewarna ini. Diharap ia akan dapat sedikit sebanyak memberikan anda pengetahuan mengenai seni ini dan mungkin menimbulkan minat untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut. Semoga ia akan terus berkembang menjadi satu hasil seni yang dikenali di serata dunia.









Free Download



Jumaat, 6 November 2015

Teknik Bersawah - Petani Moden

Mesin tuaian bersaiz kecil untuk petani kecil-kecilan.

Apabila dikatakan tentang bersawah, mungkin ramai yang menyangka bahawa ia merupakan satu industri pertanian yang kecil dan kurang menguntungkan. Tidak seperti industri-industri pertanian yang lain (getah dan sawit) misalnya yang mampu memberikan keuntungan yang lebih besar. Jika dibandingkan, menanam padi tidak banyak bezanya dengan pertanian besar-besaran lain seperti gandum yang juga ditanam dalam skala yang jauh lebih besar. Bagaimanakah ianya dilakukan?

Pertanian sama juga seperti industri penghasilan barangan yang lain. Apabila ia dilakukan untuk tujuan komersil, saiz merupakan faktor utama yang memberikan impak kepada penghasilan yang lebih menguntungkan. Untuk itu perancangan yang rapi dan penggunaan teknologi pertanian merupakan satu faktor utama yang membolehkan tujuan ini dicapai.

Pelbagai jentera kecil "multi purpose".

Mesin membajak kecil ini sesuai untuk sawah yang kecil.

Mesin penanaman yang semakin banyak digunakan.

Walaupun penggunaan teknologi pertanian hanya sesuai dilakukan oleh sebuah syarikat besar dengan kemampuan modal yang tinggi, teknologi pertanian untuk petani-petani kecil juga telah banyak dihasilkan. Namun begitu ia perlulah bersesuaian dengan penghasilan pertanian yang ingin dijalankan. Ya, mungkin petani-petani kecil boleh menggunakan kaedah ini secara berkumpulan dan dapat melipat gandakan hasil tanaman mereka.

China dan Jepun merupakan antara negara yang menghasilkan beras bukan sahaja untuk negaranya malah juga untuk dieksport. Petani-petani di Jepun misalnya telahpun menukar kaedah pertanian mereka bagi memudahkan kerje-kerja penanaman disamping melipat gandakan keluasan sawah yang diusahakan. Selain itu juga badan-badan yang melakukan kajian dalam menghasilkan baka yang berkualiti dan sistem pertanian juga penting bagi memastikan kualiti tanaman yang lebih baik.

Perlu diingat bahawa untuk menghasilkan sesuatu hasil yang berbeza, kita perlu melakukan sesuatu yang berbeza pula – seperti menukar kaedah kerja, menggandakan jumlah penghasilan, menggunakan jentera mesin yang mempercepatkan kerja, penggunaan baka yang lebih baik serta baja yang sesuai untuk tanaman yang lebih subur. Bagi kes petani-petani kecil ini, ia perlulah dilakukan secara berkumpulan supaya perbelanjaan (kos)  permulaan dapat dibendung bersama.

Mesin penanaman kecil.

Mesin penanaman yang lebih besar.

Banyak contoh mesin-mesin kecil dihasilkan bagi kegunaan petani-petani kecil daripada kerja-kerja membajak, menanam dan juga menuai. Melalui penggunaan mesin-mesin ini, kadar keluasan sawah yang boleh dikerjakan dapat dipertingkatkan dengan penggunaan tenaga kerja yang lebih kecil. Jadi petani dapat menumpukan kepada kerja-kerja lain seperti memperbaiki kaedah kerja (sistem pengairan, pembajaan dan juga penjagaan).

Suatu pesanan ringkas kali ini untuk membincangkan mengenai penggunaan teknologi di dalam pertanian. Tanpa perubahan, tiada peningkatan dapat dihasilkan. Sehubungan itu, kita tidak boleh menunggu perubahan terebut datang daripada orang lain melainkan daripada kita sendiri.





Artikel-artikel lain yang berkaitan:






Free Download



Rabu, 4 November 2015

CEO Terkemuka Bertutur Dengan Pelbagai Bahasa

Terdapat lebih 6,500 bahasa di dunia.

Kemahiran menguasai bahasa lain selain dari bahasa yang kita gunakan sehari-hari bukanlah suatu perkara yang mudah. Namun sekiranya kita sedari kecil lagi sudah terdedah dengan persekitaran yang sememangnya memerlukan kita bertutur dengan pelbagai bahasa – mungkin ia bukanlah perkara yang ganjil. Seperti kaum Cina dan India di Malaysia yang paling tidak akan menguasai 2 bahasa secara tidak langsung iaitu bahasa ibunda mereka dan juga Bahasa Melayu.

Menguasai bahasa lain bukan sahaja memudahkan komunikasi malah turut menjalinkan perasaan yang lebih terbuka orang lain untuk menerima anda – atas kesungguhan anda mempelajari bahasa mereka. Apatah lagi sekiranya anda perlu berurusan dengan mereka di dalam lapangan perniagaan. Komunikasi yang jelas dan minat anda mungkin akan dapat menjalinkan hubungan yang lebih rapat seterusnya membuka peluang yang lebih baik untuk kedua-dua belah pihak.

Itulah yang dilakukan oleh beberapa CEO syarikat-syarikat gergasi lakukan. Mempelajari bahasa asing bagi membuka ruang perniagaan yang lebih luas. Oleh kerana menguasai bahasa asing bukanlah sesuatu yang mudah, maka ini dengan sendirinya memberikan satu kelebihan kepada mereka untuk memperlihatkan ia sebagai satu kebolehan yang istimewa. Selain itu juga kajian neuroscience juga menunjukkan penguasaan pelbagai bahasa ini turut menambahkan kapasiti otak (inferior parietal cortex).

Berikut adalah beberapa CEO terkenal yang boleh bertutur beberapa bahasa;


Mark Zuckerberg menjawab soalan di dalam Bahasa Mandarin.

1) Mark Zukerberg, pengasas dan CEO Facebook: Inggeris (English) dan Cina (Chinese)

Sebagai pengasas kepada laman sosial terbesar iaitu Facebook, Mark Zukerberg merupakan selebriti yang paling dikagumi apabila beliau menunjukkan kemahirannya bertutur di dalam Bahasa Mandarin di Tsinghua University di Beijing. Ia bukan sahaja membuka mata negara dengan penduduk paling ramai itu, malah semua orang di serata dunia mencemburui kebolehan beliau ini.


Michael Bloomberg berkemahiran berbahasa Sepanyol.

2) Michael Bloomberg, CEO Bloomberg L. P.: Inggeris (English) dan Sepanyol (Spanish)

Kemahiran Michael Blommberg dalam berbahasa Sepanyol mencuri perhatian ramai di mana sebagai datuk bandar New York, kemahiran beliau ini amat membantu dalam berhubung degnan komuniti berbahasa Sepanyol di Amerika. Setelah sekian lama Bahasa Sepanyol memang merupakan salah satu bahasa terpenting di U.S. dan komuniti masyarakat berbangsa Sepanyol juga dikatakan mempunyai kuasa membeli sehingga bernilai $1.5 trillion setahun (dan terus berkembang).


Leo Apotheker sebelum menjadi CEO Hewlett Packard.

3) Leo Apotheker, bekas CEO di SAP, Hewlett Packard: German, Belanda (Dutch), Perancis (French), Inggeris (English) dan Yahudi (Hebrew)

Melalui penguasaan  5 bahasa dengan fasih merupakan antara faktor yang mebolehkan beliau dinobatkan sebagai CEO bagi syarikat antarabangsa German SAP. Begitu juga yang mana kemudiaannya beliau turut dilantik oleh Hewlett Packard untuk mengembangkan lagi penguasaan parasan global.


Nestle merupakan sebuah syarikat gergasi pengeluar makanan.

4) Paul Bulcke, CEO bagi Nestle: German, Belanda (Dutch), Perancis (French), Inggeris (English) dan Portuguese.

Nestle merupakan salah satu syarikat pengeluar makanan gergasi dunia. Ia juga merupakan salah satu syarikat yang mempunyai pengamalan kualiti makanan yang terbaik di dunia. Nestle mempunyai 450 buah kilang di 86 buah negara dengan pekerja berjumlah 340,000 orang dari lebih 90 buah negara. Mengikut pengakuan beliau sendiri, dengan memiliki kemahiran bertutur pelbagai bahasa membolehkan ia menjalinkan hubungan yang lebih rapat dengan kesemua yang terlibat daripada rakan niaga, pekerja dan juga pengguna.


Tidjane Thiam tersenarai sebagai "100 Global Leaders of Tomorrow".

5) Tidjane Thiam, Chief Executive, Credit Suisse: Perancis (French), German dan Inggeris (English)

Membuka ruang kepada beliau dalam bidang perniagaan yang diceburinya yang memerlukan kemahiran dalam bahasa-bahasa yang dikuasi beliau iaitu French, German dan English. Kemahiran ini juga antara faktor membolehkan beliau tersenarai di dalam World Economic Forum sebagai “100 Global Leaders of Tomorrow”.


Ramai yang beranggapan yang menguasai bahasa lain suatu perkara yang sukar atau kurang berfaedah. Namun sebenarnya kemahiran menguasai bahasa lain adalah bergantung kepada pendedahan kepada bahasa tersebut dan minat kita sendiri untuk menguasainya. Sedangkan seperti yang telah dinyatakan lebih awal, penguasaan bahasa dapat membantu mengaktifkan lagi fungsi otak, menjalinkan hubungan yang lebih baik dengan orang lain dan turut membuka peluang-peluang baru. Apakah alasan anda untuk hanya bertutur dalam satu bahasa?




Sabtu, 31 Oktober 2015

Penanaman Padi di Malaysia – Kisah Petani Silam

Buah padi yang telah matang dan hampir masak.

Padi merupakan tanaman asal penduduk di Malaysia yang rata-ratanya menanam padi sebagai sumber makanan mereka sendiri. Apabila sumber ekonomi beralih kepada getah dan kelapa sawit, penanaman padi semakin kurang diusahakan. Ini kerana kerja-kerja bersawah perlu dilakukan secara berkelompok – untuk pengurusan sumber air dan sebagainya. Namun begitu, negara kita Malaysia juga sememangnya mempunyai teknik penanaman padi yang tersendiri.

Walaupun sawah-sawah di Malaysia tidak seperti di negara-negara penanam padi yang lain – dengan sawah di lerengan bukit (seperti di Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam, China, Nepal dan sebagainya), kita mempunyai teknik penanaman padi yang cukup baik. Keadaan di Malaysia yang mempunyai keluasan tanah rata yang cukup menyebabkan tiada sawah diusahakan di lereng-lerengan bukit. Sehingga kini, apabila teknik penanaman moden mula dilakukan, bilangan sawah semakin berkurangan dan teknik penanaman tradisional juga semakin dilupakan.

Peralatan tradisional penanaman padi di Malaysia adalah untuk penanaman kecil-kecilan atau untuk kegunaan sendiri. Di mana peralatan ini kebiasaannya sesuai untuk mengusahakan sawah-sawah kecil. Jadi sekiranya sebuah keluarga mempunyai sawah yang besar ia perlu diusahakan beramai-ramai (ahli keluarga atau mengupah orang lain).

Peralatan-peralatan yang digunakan juga adalah berbeza mengikut peringkat-peringkat penanaman padi sehingga padi sedia untuk digunakan untuk dimasak dan dipanggil sebagai beras. Aktiviti menanam padi juga dilakukan secara bermusim – iaitu musim menanam dan musim menuai. Jadi para petani mempunyai aktiviti yang terancang dan berbeza-beza mengikut musim-musim tanaman ini.


Tenggala alat untuk membajak sawah.

Tenaga kerbau amat penting untuk proses penyediaan sawah.

Peralatan-Peralatan Tradisional Tanaman Padi

A. Alat-alat Untuk Tanaman Padi

  • Tenggala Perlis dan Tenggala China
  • Kuku Kambing
  • Cangkul
  • Tajak
  • Sisir Besi
  • Sisir Panjang (Sisir Kapar)
  • Palong
  • Tenggiling
  • Terendak

Pencakar/Pencakar Bara

Di tapak semaian anak padi ditanam dengan rapat.

Walaupun kerja-kerja bersawah kedengaran seperti satu proses yang mudah, namun keseluruhan kerja tersebut mempunyai teknik-teknik tersendiri yang perlu diperhatikan dengan lebih terperinci. Sebagai contoh dalam menyediakan tapak semaian, tanah perlu dipastikan betul-betul lembut dan bebas daripada benda-benda lain yang membolehkan akar anak benih padi melekat (apabila proses mengalih perlu dilakukan nanti). Jadi tapak semaian disediakan dengan alatan yang dipanggil “pembadai” iaitu batang pisang yang dibuang kulitnya dan ditarik dengan penyisir kecil. Tanah yang lembut ini memudahkan proses mencabut anak benih padi kemudiannya nanti. Paras air juga tidak terlalu tinggi ( 5 – 10 cm) kerana air yang terlalu dalam boleh menyebabkan anak benih padi mati.

Bakul mengkuang yang digunakan untuk proses menabur benih di tapak semaian.

Benih juga tidak terus ditabur, sebaliknya disediakan dengan cermat. Biji benih terpilih akan diisikan di dalam karung dan direndam selama 3 hari 3 malam. Biji benih yang telah direndam ini kemudiannya dipindahkan kedalam “bakul lau” untuk mengalirkan air yang berlebihan. Biji benih tersebut kemudiannya ditutup dengan guni dan dibiarkan selama 3 hari 3 malam lagi untuk membolehkan proses bercambah. Setelah bercambah, barulah ia sedia untuk ditabur ke dalam tapak semaian yang telah disediakan dan dibiarkan untuk terus tumbuh (menjadi anak padi) selama 30 hingga 44 hari.

Sisir Kapar untuk proses menyisir tanah.


Penyediaan Tanah Sawah

Sementara menunggu anak-anak padi ini sedia untuk dialihkan, pesawah akan terus menyediakan tapak-tapak sawah untuk kerja-kerja mengalih nanti. Antara persiapan tersebut adalah kerja-kerja (1) Menggala (membajak) dan (2) Menyisir (sisir). Kerja-kerja penyediaan tanah ini adalah untuk membolehkan pokok padi tumbuh dengan cepat dan subur.

Peralatan untuk membajak dikenali sebagai tenggala diperbuat daripada kayu yang mudah dibentuk seperti kayu halban. Tenaga kerbau digunakan untuk kerja-kerja membajak ini (iaitu proses membalikkan tanah sawah). Proses yang sama juga boleh dilakukan dengan menggunakan tenaga lembu (2 ekor lembu digunakan berbanding dengan 1 ekor kerbau).

Proses menyisir pula dilakukan beberapa hari selepas tanah sawah dibajak. Ketulan-ketulan tanah yang dibiarkan terendam di dalam air sawah dibiarkan menjadi lembut untuk memudahkan proses menyisir. Proses ini adalah untuk memecah dan melembutkan lagi tanah selain membuang sisa-sisa rumput rampai yang terdapat pada tanah tersebut (yang boleh menjadi rumpai/pesaing di dalam sawah nanti). Antara jenis-jenis sisir yang biasa digunakan adalah;

i) Sisir Kayu – sisir kayu diperbuat daripada kayu cengal, halban atau kayu beruas manakala giginya adalah diperbuat daripada batang pokok pinang atau nibong yang diraut halus.

ii) Penyisir Besi – mempunyai bentuk yang sama dengan penyisir kayu hanya diperbuat daripada besi, manakala tangkainya/pemegangnya masih lagi diperbuat daripada kayu.

iii) Penyisir Kapar – iaitu sisir berbentuk – T yang diperbuat daripada kayu dengan mata yang juga diperbuat daripada batang pinang atau nibong.                      

Tenggiling Belimbing - untuk menghaluskan lagi tanah.

Kerja-kerja akhir penyediaan tanah dipanggil menggiling tanah menggunakan alat yang dipanggil “tenggiling”. Terdapat dua jenis tenggiling yang biasa digunakan iaitu “Tenggiling Belangkas” dan “Tenggiling Belimbing”. Kaedah penggunaannya adalah sama seperti membajak iaitu menggunakan kerbau. Proses ini bertujuan bagi melembutkan lagi tanah untuk memudahkan kerja-kerja mengalih anak padi dilakukan.

Setelah melalui kesemua proses di atas barulah air akan ditakungkan semula ke dalam petak sawah dan sedia untuk proses berikutnya iaitu penanaman anak padi – proses mengalih.

Memindah Anak Padi

Anak-anak padi dikumpul menjadi "unti".
Pengandar semai untuk mengalih anak padi.

Proses memindahkan anak padi dilakukan dengan mencabut anak padi dari tapak semaian (penyediaan tapak semaian yang baik memastikan akar padi dapat ditarik dengan sempurna – seterusnya membantu pertumbuhan yang lebih baik selepas dialih). Anak-anak padi ini akan dikumpulkan dan dijadikan “cap” atau “unti” (ikatan/ketul). Kerja-kerja ini dilakukan oleh golongan wanita. Kaum lelaki pula akan mengangkut anak-anak padi tersebut ke petak-petak sawah untuk ditanam menggunakan kayu pengandar/salang. Adakalanya palung (sampan kecil) juga digunakan untuk memudahkan kerja-kerja pemindahan anak padi. Di dalam petak sawah “unti” ini akan diaturkan untuk memudahkan kerja-kerja mengalih.

Menanam Padi

Proses mengalih membolehkan padi tumbuh dengan lebih subur/sihat.
Kuku kambing peralatan penting semasa mengalih padi.

Seterusnya adalah kerja-kerja menanam yang juga akan dilakukan oleh kaum wanita secara bergotong-royong beramai-ramai. Anak padi yang dialihkan dari tapak semaian tadi akan ditanam menggunakan peralatan yang dikenali sebagai “kuku kambing”. Kuku kambing diperbuat daripada hulu kayu dengan hujungnya daripada besi yang mempunyai cabang untuk memegang anak padi. Hujung alatan ini akan digunakan untuk membenamkan anak padi kedalam tanah semasa proses menanam.

Penjagaan

Walaupun anak-anak padi telah selesai dialih, terdapat beberapa kerja yang akan terus dilakukan iaitu menyulam (menggantikan anak-anak padi yang mati). Kerja-kerja lain adalah seperti membaja dan merumput. Penjagaan pokok padi juga adalah termasuk mengawasi paras air, mengawal perosak seperti tikus, burung, serangga dan adakalanya binatang ternakan sendiri. Musuh-musuh ini mungkin berbeza mengikut peringkat tumbesaran padi. Selain serangan serangga dan haiwan, pokok padi juga boleh diserang oleh penyakit padi. Apabila padi hampir masak, “orang-orang” atau “selayut” akan disediakan di serata sawah untuk menakutkan burung-burung dari memakan padi.

B. Alat-alat Untuk Menuai/Selepas Menuai

  • Tong Pukul Padi, Tangga dan Layar
  • Ketam (Renggam)
  • Sabit (Berbagai Jenis)
  • Pengangin Padi/Tikar Mengkuang
  • Guni/Tali/Jarum


Tuai dan cara memotong.

Pisau pengiau.

Pisau pemotong.

Menuai Padi

Menuai padi juga dipanggil musim menuai. Kebiasaannya musim menuai ini akan jatuh pada musim kemarau. Proses menuai ini adakalanya juga dipanggil sebagai mengiau akan dilakukan menggunakan peralatan-peralatan tertentu bagi memastikan biji-biji padi tidak terlerai dari tangkainya semasa proses memotong. Ia juga biasanya dilakukan secara bergotong-royong.

i) Mengetam – proses mengetam dilakukan dengan menggunakan alat yang diperbuat daripada kayu dengan mata pemotong yang dikenali sebagai “renggam” juga adakalanya dipanggil sebagai “tuai”.

ii) Mengiau padi – sama juga dengan proses mengetam tetapi menggunakan “pisau pengiau”. Teknik  ini digunakan pada pokok padi yang rebah.

iii) Mengerat/memotong padi – kaedah ini menggunakan pisau mengerat sebelum batang pokok padi dikumpulkan untuk dijadikan “kedap”.

Menghirik (Mengirik)

Menghirik merupakan proses meleraikan buah padi dari tangkainya setelah ianya selesai diketam atau dipotong. Terdapat beberapa cara yang biasa dilakukan untuk proses ini antaranya;

i) Menggunakan Kerbau

Ini dilakukan sekiranya petani mempunyai sawah yang luas dan banyak. Tikar mengkuang akan dihamparkan dan gemai-gemai (gemal) padi diletakkan di atasnya. Kerbau digunakan dengan berjalan di atas gemai-gemai tersebut berulang-ulang sehinggalah buah padi terlerai. Kerja yang dilakukan secara bergotong-royong ini biasanya dilakukan pada sebelah malam sehingga dinihari.

ii) Menggunakan Kayu (Dong)

Kayu dong.

Melalui kaedah ini pula, sejenis kayu melengkung digunakan untuk memukul gemai (gemal) padi yang diletakkan di atas tikar mengkuang sehingga buah-buah padi terlerai dari tangkainya. Kaedah ini juga mungkin dilakukan secara beramai-ramai. Selain menggunakan kayu, mengirik juga adakalanya dilakukan menggunakan kaki untuk meleraikan buah padi dari tangkainya.

iii) Memukul (Membanting) Padi

Membanting merupakan satu lagi proses yang biasa dilakukan untuk meleraikan buah padi dari tangkainya. Peralatan membanting ini terdiri daripada tong yang dilitupi dengan  layar juga dikenali sebagai “turus layar” untuk mengelakkan padi daripada keluar daripada tong yang digunakan untuk mengumpul padi. Batang-batang padi diikat sebelum dibanting ke dalam tong tersebut. Buah padi yang terkumpul kemudiannya dipindahkan ke dalam  guni (karung).

Menghuroi (Mengangin)

Proses menguroi/mengangin.

Nyiru jarang.

Menghuroi atau mengangin padi bertujuan untuk mengasingkan buah padi yang hampa (kosong) dengan padi yang berisi. Proses ini dilakukan menggunakan nyiru jarang dengan bantuan angin yang akan membawa buah padi yang kosong lebih jauh berbanding padi-padi yang berisi. Bagi memastikan terdapat angin yang cukup, proses ini perlu dilakukan di tanah yang lapang. Adakalanya padi akan ditampi menggunakan nyiru biasa untuk memastikan hampa padi betul-betul diasingkan.

Selepas buah-buah padi diasingkan barulah ia akan dijemur untuk mengurangkan lembapan pada buah padi untuk membolehkan ianya disimpan dengan lebih lama. Semasa proses jemuran ini padi akan diletakkan di atas tikar mengkuang dan diratakan menggunakan “cakar bara”.

C. Alat Proses Padi

  • Lesong Tangan/Halu
  • Lesong Kaki/Hindik
  • Nyiru Penampi Padi/Penampi Beras
  • Pengisar Beras


D. Alat Penyimpanan Padi/Beras

  • Kepok/Jelapang Padi
  • Berbagai jenis Gebok
  • Berbagai jenis Tempayan


Lesung tangan.

Lesung kisar.

Mesin tampi padi.

Menyimpan Padi

Buah-buah padi yang telah betul-betul kering akan disimpan ke dalam bekas padi (jelapang), manakala gemai padi pula akan disimpan di dalam kepuk (kerubung). Dari segi istilah nama ini mungkin sedikit berbeza mengikut daerah. Di bahagian pantai barat (Selatan Tanah Air) kepuk adalah bekas padi yang diletakkan di bawah rumah.

Penghasilan Beras

Proses akhir dalam penghasilan beras adalah proses menanggalkan kulit pada buah padi melalui beberapa proses. Proses menumbuk padi menggunakan lesung kaki mahupun lesung tangan merupakan teknik biasa yang digunakan oleh masyarakat Melayu dan diikuti dengan proses menampi untuk mengasingkan kulit padi dari isinya.

Bagi pengusaha sawah yang lebih besar seperti di Kedah penggunaan lesung kisar dan mesin penampi padi mungkin digunakan lewat penanaman padi dalam usaha meningkatkan pengeluaran penghasilan padi. Proses ini juga adakalanya dilakukan dengan bergotong-royong.

E. Alat Pengangkutan Padi

Pengangkutan darat:

  • Basikal
  • Beca
  • Kereta Tolak
  • Bakul Junjung
  • Anok
  • Kandar
  • Kereta Lembu

Pengangkutan Air:

  • Sampan/Perahu kecil


Jadi setelah padi bertukar menjadi beras (apabila kulitnya diasingkan), ia akan disukat pula menggunakan alat-alat penyukat (dalam proses pengagihan atau untuk tujuan jualan). Proses penyukat dilakukan dengan sukatan seperti di bawah.  

F. Alat Penyimpanan/Sukat Padi dan Beras

  • Pikul
  • Kilo
  • Kati
  • Gantang
  • Cupak
  • Leng
  • Kopi
  • Kepoi


Begitulah antara sedikit sebanyak lagi perkara menarik mengenai peralatan yang digunakan dalam proses penghasilan padi/beras dengan kaedah tradisi masa dahulu. Walaupun ia nampak mudah, namun ternyata banyak perkara terselit disebaliknya yang tidak kita ketahui. Oleh kerana saiz sawah yang diusahakan kebanyakannya bersaiz kecil, usaha untuk menggunakan jentera-jentera moden juga adalah agak terhad (kerana penggunaan jentera hanya efisyen bagi penghasilan berskala besar).

Namun di sini dapat kita lihat usaha gigih orang-orang dahulu dalam menghasilkan beras untuk keperluan keluarga bukanlah satu kerja yang mudah, malah melibatkan perancangan yang teliti. Walaupun kita tidak lagi bekerja di sawah padi (bendang) namun dari sini dapat dilihat, tiada perkara dapat dilakukan dengan mudah. Jadi usahakanlah apapun bidang yang kita ceburi dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai hasil yang lebih baik.

Muzium Padi, Kedah.

Untuk rujukan lanjut anda bolehlah melawat ke laman web memori kedah atau melawat sendiri ke Muzium Padi di alamat;

Lebuhraya Muzium Negeri Kedah,
Lebuhraya Darul Aman, Bakar Bata,
05100 Alor Setar,
Kedah Darul Aman,
Tel: 604-733 1162
Fax: 604-730 5100

Muzium Padi: 604-735 1315

* Jangan lupa untuk mengikuti artikel: Teknologi Penanaman Padi Di Luar Asean.


Free Download



Arkib Blog