Jumaat, 30 Oktober 2015

Rumput Ajaib Sumber Makanan Manusia – Padi (Oryza sativa)


Pelbagai jenis beras dengan saiz dan warna yang berbeza.

Beras merupakan sumber makanan utama hampir separuh dari penduduk dunia. Tumbuhan dari keluarga rumput ini, telah menjadi sumber makanan manusia sejak beribu tahun lamanya. Menurut bukti yang dijumpai di China beras telah digunakan sejak 8,000 tahun dahulu (jadi ia telah ditanam oleh manusia lebih awal lagi). Bagaimanakah manusia mula menggunakan beras (padi) sebagai sumber makanan? Bagaimana pula manusia mula belajar untuk menanam padi sendiri (dengan proses seperti mana yang kita lihat hari ini?)

Padi merupakan tanaman yang menghasilkan beras. Pemandangan bendang (sawah padi) biasanya akan memberikan pemandangan yang menenangkan. Namun sejak awal lagi, sebelum manusia mula menanam padi dengan bersawah, ia merupakan tumbuhan paya yang meliar sama juga seperti rumput-rumput yang lain. Padi bukanlah merupakan satu-satunya rumput yang membekalkan sumber makanan kepada manusia. Spesis rumput-rumput lain yang membekalkan bijirin sumber makanan kepada manusia termasuklah barley, fonio, Job’s tears, jagung, millet, oat, rye, sorghum, teff, triticale, typha, zizania dan gandum.

Malah terdapat juga bijirin lain yang turut menjadi sumber makanan manusia seperti buckwheat, tartary buckwheat, amaranth, A.caudatus, A. Cruentus, A. Hypochondriacus, celosia, quinoa, pitseed goosefoot, qañiwa, chia, wattleseed dan hanza. Maka dengan itu mungkin terdapat juga bijirin lain yang digunakan oleh masyarakat tertentu yang tidak disenaraikan di sini.


'Padi sawah' di tanam di dalam sawah dengan air yang banyak.

Padi Bukit juga dikenali sebagai huma.

Jenis-jenis Padi

Padi secara umumnya dibahagikan kepada 2 kumpulan besar iaitu padi sawah (Aquatic rice) dan juga padi bukit (hill-grown rice) atau juga dikenali sebagai padi huma. Padi sawah di tanam di dalam sawah dan memerlukan sumber air yang banyak. Manakala padi bukit pula biasa ditanam di kawasan bukit-bukit yang tidak mempunyai sumber air yang mencukupi.

Walaupun terdapat 2 kumpulan besar padi, namun terdapat lebih daripada 7,000 jenis (varieties) padi yang ditanam manusia di seluruh dunia. Jadi, untuk mengenal semua jenis padi ini bukanlah satu perkara yang mudah. Jenis-jenis padi yang berbeza adalah disebabkan oleh proses penanaman padi yang begitu lama dan penghasilan benih-benih baru padi sentiasa dijalankan dari zaman ke zaman. Selain itu juga jenis padi turut berbeza mengikut geography.

Perbezaan jenis-jenis padi dapat dilihat dengan jelas dari segi saiz (ukuran panjang), bentuk dan warnanya. Selain daripada rupa bentuk ini, jenis-jenis beras juga akan menghasilkan tekstur yang berbeza setelah dimasak seperti beras basmati yang kurang berkanji akan menghasilkan beras yang berderai, manakala beras pulut atau beras Jepun pula akan menghasilkan beras yang melekit dan lebih sesuai untuk dimakan menggunakan chopsticks.

Proses pemprosesan beras juga menghasilkan veriety beras yang berbeza seperti beras biasa dan beras perang. Beras perang sebenarnya adalah dari jenis beras yang sama di mana selaput dalam yang menyeliputi beras tidak dibuang. Beras perang mempunyai tarikh luput sekitar 6 bulan, jadi sebab itulah kenapa beras putih biasa lebih banyak dihasilkan dan harga beras perang juga lebih mahal.

Keindahan pemandangan sawah padi di Himalaya, Nepal.

Sawah di lereng bukit di China.

Proses Penanaman Padi

Penanaman padi secara tradisional mungkin jauh berbeza dengan proses penanaman padi hari ini dalam usaha meningkatkan pengeluaran hasil tanaman padi. Namun kaedah-kaedah penanaman tradisional ini masih lagi dijalankan bagi pesawah-pesawah kecil seperti di Indonesia. Di Malaysia sendiri yang mempunyai teknologi penanaman beras, masih lagi kekurangan pengeluaran beras dan bergantung kepada beras import.

Sistem penanaman biasa atau juga dikenali sebagai sistem mengubah dimulakan dengan penanaman benih padi di dalam tapak semaian. Padi-padi yang telah bercambah ini kemudiannya dipindahkan ke petak-petak sawah yang telah disediakan yang juga dipanggil mengubah/mengalih. Anak-anak padi akan ditanam dengan jarak kurang daripada 25 cm. Kaedah ini dapat membantu pokok padi tumbuh dengan lebih subur serta mengeluarkan hasil yang lebih banyak.

Namun hari ini teknik penanaman menggunakan mesin dan juga teknik tabur terus lebih banyak digunakan bagi mengurangkan penggunaan tenaga kerja untuk kerja-kerja mengubah. Melalui penggunaan mesin, keluasan sawah dapat dipertingkatkan. Namun begitu di Malaysia kebiasaan nya sawah yang diusahakan adalah sawah yang terletak di tanah rata. Tiada sawah di lereng bukit seperti di negara-negara jiran yang lain.


Pada tahun 2012 pengeluaran beras dari pengeluar-pengeluar utama beras adalah seperti berikut;


Top 20 Rice Producers by Country—2012 (million metric ton)
 China
204.3
 India
152.6
 Indonesia
69
 Vietnam
43.7
 Thailand
37.8
 Bangladesh
33.9
 Myanmar
33
 Philippines
18
 Brazil
11.5
 Japan
10.7
 Pakistan
9.4
 Cambodia
9.3
 United States
9
 South Korea
6.4
 Egypt
5.9
 Nepal
5.1
 Nigeria
4.8
 Madagascar
4
 Sri Lanka
3.8
 Laos
3.5
Source: Food and Agriculture Organization


Padi yang matang dari dekat.

Padi terus menjadi sumber makanan utama masyarakat dunia. Ini kerana ia bukan sahaja dapat menghasilkan pelbagai jenis makanan selain daripada nasi malah turut dijadikan tepung beras untuk menghasilkan jenis-jenis makanan yang lain.


Di dalam artikel yang lain kita akan melihat pula keunikan tumbuhan padi ini dari sudut yang lain pula. Walaupun negara kita bukan merupakan negara pengeluar padi, ia masih lagi menjadi sumber makanan utama penduduk negara. Jadi pengetahuan mengenai penghasilan sumber makanan ini tetap merupakan satu maklumat yang penting bagi kita semua.



Free Download



Rabu, 28 Oktober 2015

Pengangkutan di Sekitar Bukittinggi – Padang, Sumatra


Keadaan jalan seperti di Kelok 44 memerlukan kenderaan yang sesuai.

Pangangkutan untuk melakukan lawatan ke sekitar Daerah Padang dan Bukittinggi serta kawasan-kawasan lawatan utama merupakan antara perkara paling penting semasa anda ingin melakukan lawatan ke lokasi-lokasi menarik di sana. Rata-rata kebanyakan pelancong dari Malaysia akan memilih untuk mendapatkan khidmat daripada agensi pelancongan samada dari Malaysia atau dari Daerah Padang sendiri.

Bagi kawasan sekitar Bandar Padang sendiri, masalah ini tidak begitu sukar kerana di Bandar tersebut terdapat banyak pilihan pengangkutan disediakan bagi memenuhi keperluan pengguna kawasan perbandaran. Namun apabila anda ingin melanjutkan perjalanan ke daerah-daerah sekitarnya, barulah anda perlu memikirkan pengangkutan-pengangkutan yang sesuai dengan lokasi, jadual perjalanan, serta kos yang anda rancangkan untuk lawatan anda tersebut.

Perjalanan ke daerah sekitar keluar dari Bandar Padang memerlukan jadual perjalanan yang teratur terutama dari segi masa. Keadaan jalan yang agak kecil serta mendaki bukit, memerlukan masa yang lebih panjang. Manakala susun atur program anda juga perlu bertepatan dengan perjalanan pengangkutan yang perlu anda gunakan. Sebaiknya anda menggunakan khidmat penduduk setempat yang lebih mahir dengan selok-belok jalan di sekitar daerah ini. Ini kerana jalan-jalan di sini bukan sahaja lebih kecil dan curam malah mempunyai banyak selekoh tajam yang mungkin boleh membahayakan untuk anda dan orang lain.

Anda juga perlu mempunyai perancangan yang jelas bagi memudahkan anda memilih pengangkutan yang sesuai sewaktu anda ingin menyempurnakan lawatan anda ke tempat-tempat yang anda inginkan. Terdapat banyak pilihan pengangkutan yang boleh anda gunakan sewaktu berada di sini, namun kesemuanya ada kelebihannya masing-masing.

Tranex menyediakan bus dari Padang ke Bukittinggi.

Travel Agensi

Penggunaan travel agensi merupakan pilihan yang paling mudah kerana segala keperluan pengangkutan anda akan diuruskan mengikut permintaan. Malah travel agensi juga mampu menyediakan pengangkutan untuk sejumlah rombongan yang ramai dengan pelbagai jenis pengangkutan termasuk bas, mini bus, van, mpv, kereta dan juga 4 by 4 sekiranya perlu. Jadi sekiranya anda melakukan lawatan berkumpulan, penggunaan khidmat travel agensi ini amatlah sesuai.

Selain daripada menyediakan pengangkutan, travel agensi anda juga mungkin akan menyediakan khidmat-khidmat yang lain termasuk pengurusan penginapan, makan, tiket-tiket ke tempat lawatan dan sebagainya. Apa yang penting kesemua perkara ini perlu diputuskan sebelum anda melakukan perjalanan anda ke sini bagi memudahkan urusan kedua-dua belah pihak. Terdapat banyak travel agensi yang menguruskan pelawat ke Padang dan daerah sekitarnya secara berkumpulan mahupun individu. Malah travel agensi ini ada yang beroperasi di Padang, Bukittinggi mahupun dari Malaysia sendiri.

Teksi

Teksi merupakan pengangkutan yang paling mudah digunakan kerana anda tidak perlu membuat tempahan lebih awal. Namun kos pengangkutan dengan teksi mungkin jauh lebih tinggi berbanding pengangkutan-pengangkutan lain. Sekiranya anda memerlukan perjalanan yang lebih cepat tanpa menunggu dan destinasi anda juga tidak ditempuhi oleh pengangkutan awam yang lain, perkhidmatan teksi mungkin boleh digunakan. Terdapat banyak syarikat teksi yang beroperasi di Padang dan anda boleh mendapatkan khidmat ini di sekitar lapangan terbang mahupun di tengah-tengah Bandar Padang Sendiri.

Bas

Sememangnya terdapat bas dari Padang ke daerah sekitarnya. Terdapat juga bas dari lapangan terbang Minangkabau ke pusat bandar. Maka dari pusat bandar anda bolehlah menyambung perjalanan ke daerah-daerah lain menggunakan bas-bas ini. Bas yang biasa digunakan untuk ke Bukittinggi dikenali sebagai Tranex dari terminalnya sendiri di pusat bandar. Manakala ia akan berhenti di terminal bas Aur Kuning di Bukittinggi (dan anda perlu menggunakan pengangkutan lain untuk ke pusat bandar Bukittinggi – Jam Gadang pula).

Angkot dengan pelbagai warna dan corak.

Dalaman angkot yang diubahsuai.

Angkot

Angkot nama singkatan bagi “Angkotan Kota”, satu pengangkutan yang penting di sekitar bandar-bandar di Indonesia. Ia merupakan sebuah minivan yang diubahsuai untuk kemudahan mengangkut penumpang ke destinasi-destinasi berhampiran (dalam bandar terutamanya). Jika anda memilih untuk menggunakan pengangkutan awan, pengangkutan ini merupakan salah satu pengangkutan yang perlu anda gunakan.

Ia mungkin akan menjadi agak sempit sekiranya terlalu ramai penumpang menaikinya – kerana angkot akan cuba mengambil seramai penumpang yang boleh. Namun begitu ia juga mungkin menjadi salah satu pengalaman menarik semasa anda berkunjung ke sini. Kos menggunakan pengangkutan angkot ini adalah di antara 2,000 IDR ke 3,000 IDR bergantung kepada jarak perjalanan. Anda juga perlu bertanyakan destinasi yang dilalui oleh angkot untuk mengelakkan berlakunya sebarang kesilapan.

*Angkot di Bukittinggi mempunyai warna-warna tertentu mengikut destinasi – namun begitu adalah lebih baik memastikannya daripada pemandu angkot itu sendiri.

Ojek sedang menunggu pelanggan.

Ojek

Ojek juga merupakan satu lagi pengangkutan amat berguna di bandar-bandar di Indonesia. Menggunakan motorsikal bagi penumpang yang berjalan seorang diri – atau menyewa lebih dari satu ojek dalam satu masa. Ojek merupakan pilihan pengangkutan yang lebih pantas sekiranya keadaan jalan menghadapi kesesakan lalulintas dan pilihan laluan-laluan kecil (yang hanya boleh dilalui oleh motorsikal sahaja).

Ojek juga tidak mempunyai haluan yang spesifik, jadi anda boleh menyewa ojek untuk halatuju yang anda inginkan. Namun begitu adakalanya harga ojek lebih mahal berbanding angkot. Anda juga perlu memilih ojek yang menyediakan ‘helmet’ bagi memastikan keselamatan anda semasa melakukan tunggangan. Harga ojek juga perlu dipersetujui sebelum anda bersetuju untuk menggunakan perkhidmatannya dan dibayar apabila sampai ke destinasi.

Selain ojek anda juga boleh menyewa motorsikal atau beserta dengan pemandu pelancong sendiri bagi membantu anda mejelajahi ke kawasan-kawasan lawatan penting. Terdapat beberapa tempat membolehkan anda mendapatkan perkhidmatan sewaan motorsikal di sekitar Bukittinggi dengan harga sekitar 65,000 IDR (tanpa pemandu).

Pengalaman perjalanan

Semasa saya melakukan lawatan singkat ke Bukittinggi saya menggunakan dua jenis pengangkutan utama iaitu kereta sewa dan motorsikal sewa. Kedua-dua kenderaan ini dipilih bersesuaian dengan tempat lawatan yang ingin saya tujui.

Pada hari pertama saya menggunakan perkhidmatan kereta sewa terus dari Lapangan Terbang Minangkabau ke destinasi ‘Pusat Dokumentasi dan Informasi Kebudayaan Minangkabau’ (PDIKM) yang terletak di Padang Panjang. Perjalanan diteruskan menuju ke Pagar Ruyung untuk melihat Istana Basa Pagar Ruyung yang sebelum itu membolehkan saya singgah sebentar di Istana Selinduang Bulan – yang juga merupakan satu lagi replika istana penting di Pagar Ruyung. Saya juga sempat singgah di sebuah rumah makan tempatan – yang jarang dikunjungi oleh pelancong luar (untuk merasai makanan istimewa penduduk tempatan; Restoran Ambun Pagi, di Pagar Ruyung).

Pemilihan pengangkutan kereta sewa adalah kerana perjalanan ini agak jauh dan terletak di daerah yang berbeza mengikuti laluan utama. Jadi perkhidmatan kereta sewa dapat memberikan keselesaan dan juga kepantasan dari segi waktu perjalanan. Saya tidak mungkin dapat ke semua kawasan tersebut sekiranya menggunakan perkhidmatan awam biasa untuk tempoh dari pagi ke petang.

Pada hari kedua pula saya menggunakan perkhidmatan motorsikal dengan pemandu sebagai penunjuk ‘guide’. Ini kerana kawasan yang akan saya kunjungi adalah Danau Maninjau mengikuti laluan kampung yang dipenuhi dengan pemandangan yang menarik. Laluan kampung agak kecil dan saya perlu berhenti beberapa kali untuk mendapatkan gambar pemandangan yang menarik – jadi pemilihan motorsikal adalah bertepatan dengan tujuan perjalanan ini.

Perjalanan menuruni Kelok 44 juga ternyata lebih mudah menggunakan motorsikal, kerana selekohnya yang amat tajam dengan cerun di setiap kelok. Saya juga berpeluang meredah ke perkampungan di tepian bukit untuk melihat keindahan sawah di perkampungan Danau Maninjau.

Perjalanan balik dari Bukittinggi ke Lapangan Terbang Minangkabau mengambil masa 3 jam oleh kerana keadaan jalan yang sesak (pasar pada hari Isnin berhampiran Pandai Sikek di Padang Panjang). Jadi, anda adalah dinasihatkan merancang perjalanan dengan baik bagi mengelakkan terperangkap di dalam keadaan lalulintas yang tidak menentu di sini.

Berikut adalah beberapa pengangkutan yang saya gunakan semasa melawat ke Bukittinggi;
Perkhidmatan kereta sewa dari saudara Oktavian (Oki):  +62 8136 349 1206

Perkhidmatan motorsikal sewa dari Bedudal Cafe (terletak di Jl. A. Yani), saudara Joe (guide): Anda boleh ke Bedudal Cafe untuk mendapatkan perkhidmatan dan juga pandangan untuk melakukan lawatan ke lokasi-lokasi yang menarik. Bedudal Cafe juga boleh membantu anda dalam banyak keperluan lawatan anda semasa di Bukittinggi.

Anda juga boleh mendapatkan perkhidmatan dari travel agensi:

Pt. Raun Sumatra Indah Tour & Travel
+62 752 21133
+62 812 662133

Kesemua pengangkutan tersebut berguna mengikut keperluan anda. Jadi adalah diharap sedikit sebanyak maklumat ini dapat memberikan kemudahan kepada anda yang mempunyai keinginan untuk berkunjung ke Padang dan kawasan di sekitarnya, terutama Bukittinggi yang menjadi salah satu tumpuan utama di situ. Semoga dengan perancangan yang teratur lawatan anda akan menjadi lebih lancar.


Anda juga mungkin berminat untuk artikel:


ii) KeunikanSenibina Tanah Minang – Padang, Sumatra


Free Download



Ahad, 25 Oktober 2015

Keunikan Senibina Tanah Minang – Padang, Sumatra

Keunikan senibina Minangkabau dengan ukiran berwarna.

Bukittinggi lebih dikenali sebagai Tanah Minang terletak di Daerah Padang, Sumatra Barat yang merangkumi beberarapa kawasan utama daripada Pagar Ruyung, Paya Kumbuh, Padang Panjang dan Bukittinggi. Walaupun senibina utama di sini didominasi oleh senibina Minang dengan ciri-ciri bumbung bertanduk, sebenarnya daerah ini turut dibina dengan pelbagai senibina yang menceritakan latar belakang sejarah daerah ini sendiri dalam mengharungi arus masa dalam era yang berbeza.

Senibina di Daerah Padang rata-ratanya mengekalkan senibina dari kehidupan Masyarakat Minang sendiri. Tiada senibina lama yang ditinggalkan daripada zaman sebelumnya (kerana seperti yang kita ketahui keseluruhan Kepulauan Sumatra dan Jawa suatu masa dahulu pernah dipengaruhi oleh kepercayaan lain seperti Hindu dan Buddha). Cuma ciri-ciri ini hanyalah dalam bentuk warna yang digunakan pada ukiran-ukiran kayu pada bangunannya. Berbeza dengan kawasan-kawasan lain di sekitar Kepulauan Melayu – ukiran  kayu tidak diwarnakan sepertimana di sini.

Senibina Lapangan Terbang Minangkabau di Padang diilhamkan dari senibina Minangkabau sendiri.

Antara Rumah Gadang Lama yang terletak di pendalaman kampung di Bukittinggi.

Antara rumah lama yang masih terdapat di Pagar Ruyung.

Ciri-ciri Unik Senibina Minang

Ciri-ciri unik utama Minang adalah senibina Rumah Gadang dengan bumbung berbentuk tanduk yang masih dapat dilihat pada bangunan-bangunan  di sekitar kawasan ini. Bangunan utama seperti yang dijadikan sebagai ‘Pusat Dokumentasi dan Informasi Kebudayaan Minangkabau’ di Padang Panjang misalnya merupakan satu contoh yang baik bagi senibina Minangkabau yang asli.

Keunikan Rumah Gadang bukan sahaja terletak pada rupa bentuk binaannya malah fungsinya juga yang menempatkan beberapa keluarga dari satu generasi di bawah satu bumbung. Fungsinya ini pula dipengaruhi oleh corak kehidupan masyarakat setempat yang mengamalkan Adat Pepatih dan mengutamakan perlindungan kepada kaum wanita, manakala bagi yang lelaki pula perlu mendapat pendidikan yang cukup – maka mereka perlu tidur di surau sambil menjalani pembelajaran agama di sana.


Balai Adat, Koto Gadang, Bukittinggi.

Rumah Gadang di Pandai Sikek, Padang Panjang.
Rumah kampung dengan senibina Rumah Minang.

Senibina rumah gadang amat unik kerana ia tidak mempunyai dinding yang lurus, sebaliknya condong dan membesar di bahagian atasnya. Manakala di bahagian tepi pula adalah lebih tinggi berbanding bahagian tengahnya. Ia merupakan satu bentuk senibina yang jarang digunakan dalam senibina lama yang kebiasaannya menggunakan bentuk yang rata untuk lantai dan dinding. Namun begitu rumah-rumah gadang merupakan antara senibina yang mampu bertahan walaupun ditimpa gempa bumi.  Selain daripada rupa bentuknya yang unik ini, ia juga dibina tanpa menggunakan paku – mungkin antara peyumbang yang menjadikan ia satu binaan yang kukuh.

Masih terdapat beberapa binaan rumah gadang asli di beberapa kawasan di sekitar Padang. Rumah Gadang lama yang masih kekal sehingga hari ini antaranya adalah Rumah Kampai Nan Panjang yang terletak 13 km dari Batu Sangkar di kawasan yang dikenali sebagai Sungai Belimbing. Rumah Gadang ini dikatakan berusia lebih daripada 200 tahun (dan usia sebenar tidak diketahui). Rumah gadang yang asli menggunakan ijuk sebagai bahan binaan bumbungnya. Namun kebanyakan bumbung rumah gadang yang masih kekal ditukarkan kepada bahan lain kerana ijuk sukar digunakan dan mudah terbakar.

Rumah Gadang Kampai Nan Panjang  berusia ratusan tahun. - wikipedia.


Rumah Gadang di kawasan Solok yang dikenali sebagai "Nagari seribu rumah gadang" - gambar dari blog nashbahry.

Salah satu kawasan yang popular dengan rumah gadang adalah di Solok, juga di dalam Daerah Padang. Ia diberikan nama jolokan sebagai “Nagari seribu rumah gadang” kerana mempunyai jumlah rumah gadang yang lebih banyak di sini. Di lain-lain kawasan juga rumah-rumah gadang dapat diperhatikan seperti di kawasan Pagar Ruyung, Batu Sangkar, Padang Panjang dan Bukittinggi. Apa yang menarik, senibina rumah gadang ini adalah variasi reka bentuk antara rumah-rumah gadang tersebut dan juga dekorasi yang digunakan. Jadi rumah gadang mempunyai pelbagai perbezaan yang perlu anda amati.

Masjid moden yang dibina di perkampungan Danau Maninjau.
Terdapat pancuran air dari sungai mengalir dari gunung yang jernih. 

Senibina Lain

Walaupun Padang rata-ratanya didominasi oleh senibina Minangkabau, apa yang akan anda temui di sini sebenarnya adalah variasi senibina yang amat luas. Variasi senibina ini terdapat bukan sahaja pada bangunan-bangunan zaman Belanda, malah bangunan selepas zamannya juga turut mempunyai ciri-ciri senibina yang berbeza.

Rumah lama yang didirikan dari zaman Belanda.
Rumah moden yang dibina dengan bercirikan tinggalan Belanda.

Bangunan-bangunan di zaman Belanda terdapat banyak di kawasan Koto Gadang – iaitu kawasan penempatan orang-orang Belanda semasa menduduki kawasan Bukittinggi yang turut membina Jam Gadang di Bukittinggi sendiri. Ciri-ciri bangunan binaan Belanda ini lebih ringkas dan menggunakan dinding batu. Reka bentuknya pula lebih geomatrik, bersegi dan simetri.

Variasi senibina yang paing ketara di daerah ini pula dapat dilihat daripada binaan masjid-masjid yang banyak dibina di sekitar Daerah Padang. Ia merupakan penyumbang kepada senibina yang paling luas di sini. Berbanding dengan bangunan-bangunan biasa yang lain, senibina masjid-masjid di sini bukan hanya dipengaruhi oleh senibina Minang, malah bebas menzahirkan kreativiti senibina yang mencerminkan fungsinya sebagai antara bangunan penting masyarakat setempat.

Khubah Perak antara binaan khubah yang popular di sekitar Dearah Padang. 

Binaan Masjid Baru ini mengetengahkan sinibina moden.

Masjid lama yang terletak di perkampungan Koto Gadang, Bukittinggi.

Masjid kecil di tengah kampung ini juga tidak kurang menariknya.

Mahupun bangunan masjid lama ataupun baru ia dibina dengan reka bentuk yang amat unik. Jadi anda boleh melihat ciri-ciri keunikan pada setiap binaan masjid di daerah ini. Rekaan masjid di sini mempunyai bumbung daripada berbentuk khubah dan pelbagai bentuk geomatrik. Ini ditambah lagi dengan ciri-ciri binaan bangunan itu sendiri yang adakalanya menyerupai bangunan moden yang cantik. Bagi sesetengah masjid pula ia dibina dilengkapi dengan kolam air daripada air jernih yang mengalir dari gunung – seperti masjid di kawasan Danau Maninjau.

Mungkin banyak perkara yang boleh diperhatikan di daerah ini yang menampilkan ciri-ciri keunikan binaan masyarakat di sini. Terutama kehalusan seni ukiran kayu yang berwarna-warni.  Bahan-bahan binaan lama yang terdiri daripada kayu, buluh, ijuk dan sebagainya semakin kurang digunakan oleh kerana perubahan zaman. Namun begitu keunikan senibina yang luas ini juga mencerminkan Tanah Minang, bukanlah hanya didominasi oleh satu pemikiran yang tertutup tapi turut menerima idea-idea lain yang dapat memberikan manfaat kepada masyarakat.


Rumah dari zaman pendudukan Belanda di Kota Gadang, Bukittinggi.

Ijuk sebagai bahan asli binaan bumbung Rumah Minang.

Semoga ia sedikit sebanyak dapat memberikan panduan kepada anda dalam membuat pemerhatian mengenai ciri-ciri binaan (architecture) yang terdapat di Daerah Padang. Antara lainnya membuka kepada rekaan-rekaan baru yang mungkin sebelumnya dirasakan janggal untuk dicuba. Maka dengan ini juga saya mengucapkan tahniah bagi masyarakat di sana yang mampu melahirkan binaan-binaan yang unik di daerah mereka.




Free Download



Arkib Blog