Halaman

Isnin, 12 Disember 2022

Filem-filem Yang Mengubah Bagaimana Sesebuah Filem Dihasilkan

Sesetengah filem bukan sahaja memberikan kita hiburan, namun sebahagian nya menjadi penanda aras untuk filem-filem berikutnya.

Masih berkisar mengenai kemajuan dalam teknologi perfileman, kali ini kita melihat evolusi bagaimana perubahan dalam kemajuan teknologi menghasilkan filem-filem yang lebih baik dari sebelumnya. Namun begitu, filem-filem bermutu tidak semestinya bergantung kepada teknologi semata, adakalanya jalan cerita dan kaedah pengambaran dapat memberikan hasil kualiti yang lebih berkesan.

Hasil yang menakjubkan ini semestinya terhasil daripada kerja-kerja berterusan penggiat seni yang terdiri daripada pengarah, pelakon, studio rakaman, penghasilan teknologi peralatan perfileman, sekolah-sekolah lakonan, para krew perfileman dan mereka-mereka yang terlibat secara tidak langsung dalam menghasilkan sesebuah filem.

Teknik menghasilkan filem turut mengambilkira segala aspek dalam menghasilkan filem yang lebih realistik dan memberikan kesan yang mendalam kepada penonton. Filem-filem sains fiksyen misalnya mampu mewujudkan perasaan yang seakan-akan wujud di mana ia sebenarnya hanyalah hasil daripada imaginasi yang mengolah pengetahuan manusia setakat yang tercapai oleh pengetahuan kita hari ini bagi mewujudkan pengalaman menonton yang lebih realistik (namun ianya hanyalah sekadar gambaran sahaja). Mutu filem yang mampu menarik penghayatan penonton adalah hasil pemahaman psikologi manusia dan bagaimana kita bertindak balas dengan persekitaran. Justeru itu penggunaan kesan bunyi, pencahayaan, musik, latar belakang filem dapat memberikan kesan yang begitu penting kepada filem-filem moden. Kemajuan teknologi ini juga terus berubah mengikut peredaran masa. 

Berikut adalah beberapa filem yang menjadi penanda aras yang mewujudkan fenomena baru dalam sejarah dunia perfileman. Filem-filem ini mengubah bagaimana filem-filem berikutnya dihasilkan sehingga perubahan baru dihasilkan oleh filem yang juga menjadi penanda aras baru. Namun begitu ini mungkin adalah beberapa contoh yang ketara dan mungkin terdapat filem-filem lain yang tidak disenaraikan.

Star Wars, merupakan filem yang berjaya memberikan gambaran di luar jangkaan imaginasi dan menjadi satu daya saing untuk filem-filem yang dihasilkan selepasnya. 

"Star Wars" (1977) - Filem asal "Star Wars" merevolusikan industri perfileman dengan penggunaan kesan praktikal dan visual yang terhebat pada zamannya, mewujudkan satu standard baharu untuk pembikinan filem fiksyen sains. Ia antara filem terawal yang menggunakan kaedah CGI yang menjadi satu standard baru industri pembikinan filem. Filem Star Wars menginspirasi kepada penghasilan filem-filem lain untuk menghasilkan mutu penggambaran yang lebih baik. Sebahagian daripada kerja-kerja dibelakang tabir boleh disaksikan di sini. Link.

"Blade Runner" (1982) - "Blade Runner" ialah sebuah filem berinovasi dari segi penggunaan reka bentuk futuristik dan kesan khas, mencipta dunia sci-fi yang terperinci dan mengasyikkan. Penggunaan kesan khas di dalam filem ini memberikan hasil yang realistik bagi kehidupan masa depan yang cuba dihasilkan.

"The Terminator" (1984) - "The Terminator" karya James Cameron ialah sebuah filem canggih dari segi penggunaan robotik canggih dan solek prostetik untuk mencipta watak tajuknya. Filem ini turut mempunyai jalan cerita yang menarik dan meneruskan tradisi menjadi standard baru untuk filem-filem seterusnya dari siri filem ini. Berikut adalah kisah belakang tabir pembikinan filem Terminator pada tahun 1984. Link

Jurassic Park antara filem yang membuka mata potensi teknologi komputer di dalam perfileman. Apa yang menarik, filem Jurassic Park 1993 ini masih merupakan yang terbaik berbanding yang dihasilkan selepasnya!

"Jurassic Park" (1993) - "Jurassic Park" ialah filem penting dari segi penggunaan imejan janaan komputer (CGI) dan penciptaan dinosaur digital yang realistik. Walaupun begitu, filem bersejarah ini juga adalah terhasil daripada sebahagian besar penggunaan teknologi animatronix dalam kebanyakan proses penghasilan filem tersebut. Filem Jurassic Park ini kekal menjadi filem yang unik kerana teknik penggambaran dan penyampaiannya. Ia masih diminati ramai berbanding dengan filem-filem berikutnya yang dihasilkan menggunakan teknologi yang lebih canggih.

Penggunaan teknologi komputer sahaja tidak mencukupi untuk menghasilkan satu fenomena baru di dalam filem. Filem The Matrix merupakan filem yang mewujudkan fenomena filem aksi yang tidak terdapat di dalam filem sebelumnya. 

"The Matrix" (1999) - "The Matrix" menetapkan penanda aras dalam pembikinan filem aksi dengan penggunaan VFX terhebat, termasuk kesan "masa peluru" yang terkenal. Filem Matrix adalah terhasil bukan sahaja daripada teknologi perfileman berkomputer yang canggih pada masa penghasilannya, malah teknik penggambaran yang berbeza (yang digunakan di dalam anime-anime Jepun sebelumnya). Namun teknik ini memberikan filem The Matrix sebagai pelopor penggunaannya di dalam filem aksi sebenar dengan jayanya. Anda boleh menonton kisah pembikinan di belakang tabir filem ini melalui link ini. Link.

"2001: A Space Odyssey" (1968) - "2001: A Space Odyssey" ialah sebuah filem terhebat pada zaman nya dari segi penggunaan kesan khasnya dan menetapkan standard baharu untuk pembikinan filem fiksyen sains. Space Odyssey memberikan gambaran yang tidak dapat dibayangkan oleh para penonton pada masa tersebut dan memberikan hasil filem yang baik. Link.

Filem Lord of The Rings dihasilkan hampir pada masa yang sama dengan The Matrix, namun kedua filem ini memberikan kesan yang berbeza dengan hasil yang menakjubkan.

Trilogi "The Lord of the Rings" (2001-2003) - Trilogi "The Lord of the Rings" Peter Jackson merupakan mercu tanda dari segi penggunaan CGI dan penciptaan dunia yang terperinci dan mendalam. Ia memberikan satu fenomena baru dalam penghasilan filem yang jauh berbeza, kerana ia mampu memberikan kewujudan alam yang berbeza bagi “Lord of the Rings”. Ia bukanlah semata-mata menggunakan CGI sahaja, malah setiap teknik yang digunakan mampu diadun dengan sempurna untuk menghasilkan mutu penggambaran yang berhasil. Berikut adalah video yang memaparkan bagaimana penghasilan filem Lord of the Rings di belakang tabir: Link.

Filem Avatar merupakan satu lagi filem yang mewujudkan fenomena seperti Star Wars di mana penonton dibawa ke alam yang diwujudkan hanya di dalam filem.

"Avatar" (2009) - "Avatar" James Cameron ialah sebuah filem penuh berinovasi dari segi penggunaan penangkapan prestasi dan sinematografi maya, menetapkan standard baharu untuk apa yang mungkin dalam pembikinan filem. Filem Avatar bukan sahaja menampilkan hasil filem yang jauh berbeza daripada filem-filem sebelumnya, malah ia menjadi satu standard baru perfileman pada tahun pengeluarannya. Penghasilan filem Avatar juga menggunakan hasil gabungan teknologi penggambaran, teknik, penggunaan CGI dan penghasilan satu dimensi baru untuk menghasilkan planet Pandora. Anda boleh melihat proses di belakang tabir penghasilan Avatar di sini. Link.

Filem Inception, mewujudkan lenturan minda yang memberikan hasil yang sehebat filem-filem yang menggunakan teknologi komputer yang lain. Jalan cerita yang menarik menyempurnakan filem ini. 

"Inception" (2010) - "Inception" karya Christopher Nolan ialah filem penanda aras dari segi penggunaan teknik pembikinan filem yang inovatif, termasuk kesan visualnya yang imaginatif dan melenturkan minda. Filem Inception menggunakan teknik-teknik yang berbeza daripada kebanyakan filem moden iaitu kebergantungan kepada CGI yang tinggi. Namun begitu filem ini amat memberi kesan kepada penonton kerana hasilnya yang menakjubkan. Bukan sahaja mutu penggambaran filem ini yang menarik perhatian penonton, malah jalan cerita itu sendiri yang memerlukan imaginasi yang tinggi untuk menafsirkan isi cerita dengan baik. Untuk melihat kerja-kerja di belakagn tabir pembikinan filem Inception, ikuti pautan ini. Link

"Gravity" (2013) - "Gravity" Alfonso CuarĂ³n ialah filem penting dari segi penggunaan VFX untuk mencipta persekitaran graviti sifar yang memberikan impak yang besar kepada penonton. Dalam penghasilan filem apa yang sukar adalah menghasilkan mutu pengambaran yang seolah-olah ianya benar-benar berlaku dan pengambaran yang dilakukan di lokasi sebenar (di dalam filem ini ianya di angkasa). Walaupun filem ini tidak semestinya menyamai keadaan sebenar di angkasa, namun bagi sebuah filem, ia memberikan hasil dan impak yang besar kepada penonton. Video di belakang tabir filem ini boleh ditonton di sini. Link.

Walaupun terdapat filem-filem lain yang juga memberikan pengaruh hebat dalam teknik-teknik penghasilan filem pada masa ianya dihasilkan, apa yang cuba ditampilkan di sini adalah beberapa contoh yang mudah untuk kita lihat bagi mendapatkan gambaran mengenai tajuk kita kali ini.

Seperti yang diketengahkan di dalam artikel sebelum ini, kemajuan industri perfileman bukan sahaja memberikan kebaikan untuk industri hiburan malah turut membantu bidang pendidikan dan kajian untuk bidang-bidang yang lain. Ia juga memberikan peluang kepada penghasil-penghasil filem ini untuk mencuba kaedah baru dalam menghasilkan kualiti penggambaran yang lebih baik.

Walaupun penggunaan komputer telah lama digunakan, namun untuk teknik-teknik perfileman yang akan datang mungkin banyak lagi teknologi baru yang mungkin akan digunakan oleh pengarah-pengarah filem seperti penggunaan AI (Artificial Intelligent), penggunaan format filem yang baru, kaedah pengambaran sendiri dan sebagainya. Apa yang penting, kita perlu sentiasa menyedari bahawa pengubahbaikan sesuatu perkara perlu dilakukan secara berterusan untuk terus mencapai hasil yang terbaik.


Isnin, 5 Disember 2022

Bagaimana Pembangunan Industri Perfileman Menjadi Penting Kepada Kita?

Avatar 2, sebuah filem yang dihasilkan menggunakan pelbagai teknologi perfileman terkini.

Teknologi hiburan adalah jauh berbeza dari apa yang dahulunya biasa kita alami di sekitar tahun 80 an and 90 an. Terdapat beberapa fasa penting dalam perubahan penghasilan filem, teknik penggambaran, teknologi audio dan bagaimana ianya ditayangkan di pawagam. Setiap fasa perubahan ini memberikan kita mutu kualiti bagaimana sesebuah filem ditayangkan di pawagam. Apa yang lebih menarik, tidak seperti dahulu, kini pawagam menjadi tempat di mana ianya lebih dari sekadar menayangkan filem, tidak seperti pada era 80-an dan 90-an. 


Jadi apa yang menarik pada artikel kita kali ini adalah untuk meninjau bagaimana teknologi penghasilan filem dan industri filem menjadi penting kepada kita. Filem yang pada dasarnya dipandang sebagai bertujuan untuk hiburan dan sumbangannya kepada pembangunan kemanusiaan kurang difahami. Namun lebih sekadar dari industri hiburan, teknologi perfileman sebenarnya banyak menyumbang kepada banyak teknologi-teknologi lain dan juga membantu penyelidikan dalam mendokumentasi sesuatu kajian. Teknologi perfileman berkembang seiringan dengan pembangunan teknologi-teknologi lain.

Kamera digital untuk kegunaan komersial adalah berbeza daripada apa yang digunakan untuk menghasilkan video di rumah. Ia juga adalah lebih mahal dan mempunyai kualiti yang lebih baik.

Kesan Budaya: Filem mempunyai keupayaan untuk membentuk dan mencerminkan nilai budaya, kepercayaan dan sikap. Ia juga boleh memainkan peranan dalam membentuk pendapat umum dan menjana wacana sosial dan politik. Filem juga adakalanya menjadi sumber inspirasi dan rujukan bagi mengenali lebih lanjut unsur-unsur lama seperti dalam filem klasik. Ciri-ciri budaya biasa dipaparkan di dalam sesebuah filem yang menjadi rujukan bagi generasi akan datang atau orang luar.

Kesan Ekonomi: Industri filem merupakan penyumbang penting kepada ekonomi global, menjana pendapatan berbilion dolar setiap tahun dan menyediakan pekerjaan untuk beribu-ribu orang. Ia bukan sahaja menjana pendapat bagi para penggiat seni, malah industri penghasilan barangan perfileman, logistik, pengiklanan, dan lain-lain yang terlibat secara tidak langsung. Biasa juga lokasi-lokasi perfileman bertukar menjadi kawasan tarikan pelancong.

Kemajuan Teknologi: Industri filem memacu inovasi teknologi, kerana pembuat filem dan studio sentiasa mencari kaedah baru dan lebih baik untuk menghasilkan dan mengedarkan filem. Ini membawa kepada pembangunan teknologi baharu yang boleh memberi impak yang meluas di luar industri filem. Teknologi filem juga adakalanya digunakan dalam teknologi-teknologi lain seperti industri perkilangan, industri pengiklanan dan penyelidikan seperti yang kita lihat hari ini.

Filem dokumentari banyak membantu kita untuk memahami lebih lanjut mengenai sesuatu isu yang ingin disampaikan.

Pendidikan: Filem mempunyai kuasa untuk mendidik dan memaklumkan orang ramai tentang isu penting dan peristiwa bersejarah, memberikan perspektif yang unik dan menarik tentang dunia. Ia adalah jauh lebih mudah mendapat perhatian berbanding medium pendidikan yang lain seperti buku dan juga pembelajaran di dalam bilik darjah. Malah hari ini medium ini menjadi kaedah paling popular dan mudah diakses dari mana-mana peranti telefon bimbit yang hampir dimiliki oleh semua orang.

Penyebaran maklumat: Ia merupakan kaedah penting semenjak TV dicipta. Kaedah penyebaran maklumat berubah dengan drastik, malah tidak seperti radio, maklumat disalurkan melalui rancangan yang dikenali sebagai berita - di mana waktu tayangannya pula adalah waktu yang paling penting di mana kebiasaannya ia ditontoni oleh seluruh ahli keluarga. Penyebaran maklumat melalui video dapat memberikan gambaran yang lebih tepat berbanding hanya suara/bunyi yang sebelumnya digunakan oleh radio.

Hiburan: Filem ialah sumber hiburan utama untuk berjuta-juta orang di seluruh dunia, menyediakan cara untuk orang ramai melarikan diri dari kehidupan seharian mereka dan mengalami cerita baharu dan menarik. Namun industri perfileman hari ini menjadi industri berbilion ringgit dan merupakan salah satu industri terpenting dunia. Perkembangan teknologi perfileman membolehkan filem-filem yang dahulunya mustahil dihasilkan menjadi kenyataan dan kelihatan seperti dunia sebenar. Ia juga banyak membantu filem-filem berunsur pendidikan dihasilkan seperti memberikan gambaran kehidupan pra-sejarah.

Seterusnya pula mari kita melihat beberapa pencapaian dalam teknologi perfileman yang menghasilkan mutu penggambaran seperti yang kita saksikan pada hari ini. Teknologi ini turut dipengaruhi bagaimana filem-filem dipasarkan dan ditonton oleh pengguna pada hari ini. Pembangunan ini juga seiringan dengan pembangunan teknologi-teknologi lain seperti elektronik, internet, komunikasi, teknologi digital, perkomputeran, industri dan pelbagai lagi yang terlibat secara tidak langsung. 


Kamera digital hari ini boleh mengambil gambar dan juga video pada satu peralatan yang sama.

Sinematografi Digital: Kamera digital telah menggantikan kamera filem tradisional dan telah menjadikan proses penggambaran lebih mudah dan lebih murah. Malah teknologi kamera digital ini membolehkan kamera dimiliki oleh semua orang melalui telefon bimbit membolehkan perkongsian video untuk semua. Kamera aksi seperti Go-Pro, DJI dan Insta 360 membolehkan filem-filem aksi dihasilkan dengan lebih mudah memandangkan saiz kamera yang kecil dan mudah dibawa ke mana-mana.


Teknologi VFX membolehkan penghasilan hasil gambar yang suatu masa dahulu sukar dilakukan.

VFX dan CGI: Kesan visual dan imejan janaan komputer telah menjadi sebahagian besar dalam pembuatan filem moden, membolehkan penciptaan unsur realistik dan fantastik. Kebanyakan filem moden tidak dapat dihasilkan tanpa melibatkan penggunaan kesan CGI ini.  Malah dalam sesetengah filem, kesan CGI digunakan hampir dalam keseluruhan filem.


Teknologi 3D: Teknologi 3D telah menambah dimensi baharu kepada pengalaman menonton, memberikan filem rasa yang lebih mengasyikkan dan interaktif. Kesan CGI tidak lengkap tanpa penggunaan teknologi 3D yang membolehkan filem menghasilkan gambaran yang lebih realistik. Sejak ianya mula digunakan pada pertengahan 1990-an, kini teknologi 3D lebih mudah untuk diakses dan menghasilkan mutu gambaran yang lebih baik.


Penggunaan drone di dalam penggambaran adalah mudah dan murah, Malah teknologi drone hari ini mampu memberikan gambar yang berkualiti.

Teknologi Drone: Drone yang dilengkapi dengan kamera telah mengubah cara tangkapan dari udara, memberikan pembikin filem peluang kreatif baharu. Malah drone membolehkan penggambaran dari udara dapat dihasilkan dengan harga yang lebih murah berbanding dahulunya apabila peralatan seperti crane atau helikopter perlu digunakan. Teknologi drone membolehkan para pembuat filem persendirian juga (YouTube atau Tik Tok) menghasilkan penggambaran udara.


Virtual Production: Penggunaan virtual production telah meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini, membolehkan pembuat filem membuat pra-visual dan merancang shot dalam persekitaran maya. Berbanding dengan teknologi biasa yang menggunakan skrin hijau, penggunaan virtual production membolehkan filem dihasilkan dengan lebih pantas.


Alat berkuasa AI: Kecerdasan buatan (AI) giat digunakan dalam pelbagai peringkat penghasilan filem, termasuk penulisan skrip, penyuntingan dan reka bentuk bunyi. Ia bukan sahaja mempercepatkan proses kerja-kerja penghasilan sesebuah filem malah memberikan skop yang lebih luas untuk sesebuah topik yang cuba dikupas.


Teknologi HDR memberikan gambar yang lebih berkualiti adalah diinspirasikan oleh pemandangan semulajadi mata manusia.

High Dynamic Range (HDR): Teknologi HDR membolehkan julat warna dan tahap kecerahan yang lebih luas ditangkap, menghasilkan imej yang lebih bertenaga dan seperti hidup. Tidak seperti mata manusia, kamera tradisional hanya dapat mengambil gambar pada skala cahaya yang terhad, manakala mata manusia yang lebih dinamik dapat membezakan padangan untuk yang mempunyai keamatan cahaya yang berbeza. Dengan teknologi HDR, masalah ini dapat diatasi dan menghasilkan mutu gambaran yang lebih menarik dan jelas.


Video 360 darjah: Video 360 darjah membolehkan penonton mengalami pemandangan dari pelbagai sudut, memberikan pengalaman yang lebih mengasyikkan. Teknologi ini bukan sahaja digunakan untuk penghasilan filem malah banyak digunakan untuk lawatan maya untuk muzium atau apa juga bentuk lawatan. Ia juga digunakan dengan meluas dalam Street View untuk Google Maps dan teknologi seumpamanya.


Berbanding teknik biasa, teknik motion capture adalah lebih mudah dan pantas. 

Motion Capture: Teknologi Motion capture membolehkan pembuat filem menangkap dan mendigitalkan persembahan pelakon, yang kemudiannya boleh digunakan untuk menghidupkan watak dalam filem. Ia digunakan secara meluas di dalam filem-filem yang menggunakan CGI untuk menghasilkan watak-watak secara digital. Penggunaan sensor-sensor pada para pelakon membolehkan ianya kemudiannya diubah kepada watak yang dihasilkan secara digital.


Alat Kerjasama Jauh: Alat kolaborasi jauh telah menjadi semakin penting dengan peningkatan kerja jauh (atau dari rumah), membolehkan pembuat filem bekerjasama dan mengerjakan projek dari lokasi yang berbeza. Ini memudahkan lagi bagi mereka yang berkolaborasi secara berasingan atau bagi mereka yang mungkin terlibat dalam beberapa projek dalam satu masa untuk turut sama meyumbangkan tenaga.


Teknologi Penstriman: Peningkatan perkhidmatan penstriman telah memberi kesan yang besar kepada industri filem, mengubah cara filem diedarkan dan digunakan. Ia membolehkan filem di tonton dengan lebih mudah secara dalam talian. Saluran-saluran seperti Netflix, HBO, Amazon dan Apple TV kini boleh dilanggan terus dari seluruh dunia melalui peralatan-peralatan seperti TV, telefon bimbit dan kotak media.


Teknologi perfileman bukan sahaja menghasilkan mutu filem yang baik, malah terdapat banyak perkara yang berlaku disebalik penghasilan penggambaran tersebut.

Tersenarai di atas adalah beberapa contoh kemajuan teknologi perfileman yang telah memainkan peranan dalam membentuk industri pembuatan filem sehingga ke hari ini. Walaupun pada umumnya industri filem lebih dipandang sebagai industri hiburan, banyak sumbangan industri ini dalam pembangunan perkara-perkara lain yang juga penting dalam kehidupan kita. Industri filem juga banyak membangunkan kawasan-kawasan yang menjadi popular sebagai kawasan pelancongan setelah menjadi lokasi-lokasi pembikinan filem. Ia juga memberikan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.


Maka dengan itu kita perlu melihat sudut perfileman ini secara lebih luas dalam sumbangannya kepada pembangunan kemanusiaan. Kepesatan teknologi mungkin menjadikan teknologi perfileman di masa-masa akan datang jauh berbeza daripada apa yang kita nikmati pada hari ini, namun ia tetap merupakan salah satu industri penting yang perlu diberikan perhatian.


Isnin, 7 November 2022

KL Eko Park, Perlukah Anda Melawatinya?

Taman Eko Rimba KL, pintu masuk dari Menara KL

KL Eko Park merupakan sebuah taman yang terletak di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur. Dahulunya lebih dikenali sebagai Hutan Simpan Bukit Nenas, ianya kini diberi nafas baru dengan nama KL Eko Park. Walaupun taman ini bersaiz sederhana, ia mempunyai banyak kemudahan dan mampu memberikan kepuasan bagi pengunjung yang jarang sekali dapat menikmati suasana di persekitaran hutan Malaysia.

Ia dahulunya merupakan taman awam yang boleh dimasuki secara percuma. Namun kini para pengunjung perlu membeli tiket sebelum dibenarkan masuk ke kawasan ini. Walaupun harga tiket ini tidaklah terlalu mahal, ia mungkin menjadi kekangan bagi penduduk-penduduk Malaysia sendiri yang memandang aktiviti riadah seperti trekking ini sebagai aktiviti yang kurang penting. Manakala berbanding dengan keluasan taman dan kemudahan yang disediakan pula, harga tersebut masih boleh dikatakan mahal berbanding dengan tarikan-tarikan lain di Malaysia secara umumnya. Maka kemudahan ini lebih dinikmati oleh para pelancong yang jarang mempersoalkan mengenai harga tiket tersebut, kerana ingin melihat keunikan yang ditawarkan oleh taman ini.

Walaupun sebelum ini kami pernah menampilkan artikel mengenai taman ini. Kali ini, kita ingin melihat dengan lebih dekat beberapa tarikan dan aktiviti menarik yang boleh dilakukan di taman ini hasil daripada kunjungan terkini (December 2022).

Pintu masuk taman dari Jalan Raja Chulan.

Menara KL dari titian Canopy Walk.


Trekking.

Trekking menjadi tarikan utama di sini kerana keseluruhan taman mempunyai pelbagai jenis laluan yang menawarkan persekitaran yang berbeza. Antaranya adalah, laluan di lereng-lereng bukit, kawasan tinggi dan juga kawasan rendah. Walaupun ia berada di dalam kawasan yang sama, tumbuh-tumbuhan di kawasan-kawasan ini juga mempunyai perbezaan yang ketara.

Sememangnya banyak antara pokok-pokok ini adalah ditanam oleh pihak pengurusan taman. Namun begitu, ia turut ditanam mengikut kesesuaian kerana tidak semua tumbuhan ini sesuai ditanam di kawasan lembah atau di puncak bukit dan sebaliknya.

Selain daripada tumbuh-tumbuhan yang ditanam, banyak juga tumbuhan dan spesies kulat yang hidup dengan sendiri. Ini merupakan satu lagi tarikan yang menarik untuk diperhatikan. Kulat-kulat ini membantu proses pereputan tumbuh-tumbuhan yang telah mati dan mengembalikan semula nutrient ke dalam tanah. Terdapat pelbagai spesies kulat yang boleh diperhatikan di dalam kawasan KL Eko Park ini di sepanjang laluan trek sahaja (sudah semestinya banyak lagi terdapat di dalam kawasan taman). Keadaan ini sudah tentu memberikan kepuasan bagi mereka yang meminati hidupan unik dari keluarga kulat ini.








Walaupun keluasan taman ini adalah bersaiz sederhana, namun ia cukup untuk memberikan suasana yang nyaman bersiar di dalam kawasan hutan kecil khatulistiwa. Ini kerana bagi mereka yang tinggal di Kuala Lumpur, pengalaman untuk menikmati suasana hutan mungkin agak sukar dan jarang-jarang sekali dapat dinikmati.
 
Terdapat sejumlah laluan trek-trek yang disediakan di dalam taman ini bagi kemudahan para pengunjung ataranya:

* Titian Silara (yang juga merupakan laluan kanopi)
* Denai Sindora
* Jalan Aquilaria
* Denai Penarahan
* Denai Hopea
* Denai Merawan
* Denai Suboh
* Bamboo Walk
* Jambatan Gantung - perlu diperbaiki*
* Denai Jelutong
* Denai Shorea
* Denai OKU - laluan bagi orang kurang upaya.

Tapak Perkhemahan

Terdapat juga tapak perkhemahan di dalam kawasan KL Eko Park yang menempatkan kemudahan-kemudahan asas untuk aktiviti perkhemahan. Namun untuk aktiviti perkhemahan ini, ia mungkin perlu mendapatkan kebenaran dari pihak pengurusan taman terlebih dahulu. Terdapat banyak kemudahan asas di kawasan tapak perkhemahan untuk kemudahan pengguna yang memudahkan segala aktiviti dapat dijalankan dengan lebih mudah. Tapak perkhemahan ini kelihatan seperti biasa digunakan untuk aktiviti perkhemahan seperti kumpulan pengakap dan perkhemahan sekolah. Ia mungkin tidak digunakan untuk aktiviti perkhemahan persendirian.

Kemudahan-kemudahan lain

Taman KL Eko Park telah lama ditubuhkan dan sejak sekian lama menjadi lawatan warga kota dan juga para pelancong ke Kuala Lumpur. Banyak kemudahan-kemudahan asas yang telah disediakan sejak dahulu lagi bagi kemudahan para pengunjung. Kemudahan asas seperti tandas awam, surau dan tempat-tempat berehat daripada bangku dan meja disediakan di kawasan-kawasan tertentu bagi kemudahan para pengunjung. Ia menjadikan taman ini bukan sahaja sesuai untuk kunjungan mereka yang aktif dalam aktiviti sukan lasak, malah ia sesuai untuk seisi keluarga. 

Selain daripada aktiviti lawatan biasa, taman ini juga boleh menerima aktiviti-aktiviti khusus yang perlu mendapatkan kebenaran daripada pihak pengurusan taman. Kebenaran seperti ini perlulah mendapatkan kelulusan daripada pihak pengurusan terlebih dahulu. 

Papan tanda ke rumah orkid (tidak terdapat banyak orkid).

Papan tanda ke laluan-laluan di dalam taman.

Titian Canopy walk yang menjadi tarikan utama Taman Eko Rimba KL

Papan petunjuk yang menarik, tetapi berdasarkan tumbuh-tumbuhan yang sudah tiada!

Pemandangan taman dan sekitar taman yang menarik.

Sebahagian laluan yang telah rosak, boleh mendatangkan bahaya!

Lagi bahagian taman yang telah rosak, perlu diperbaiki. 

Kawasan rehat yang diliputi lumut yang amat menakjubkan.


Taman-taman khusus

Taman-taman kecil yang membentuk sebahagian kecil taman ini antaranya adalah taman herba yang menempatkan tumbuhan-tumbuhan herba. Ia bagaimanapun berkeadaan sedikit menyedihkan kerana tidak terdapat banyak tumbuhan herba (selepas lebih 2 tahun penutupannya semenjak Covid-19). Tumbuhan-tumbuhan herba, seperti yang kita ketahui amat penting bagi masyarakat Melayu dan Asia secara umumnya yang digunakan untuk pelbagai tujuan daripada masakan sehinggalah kepada perubatan.

Selain itu, Taman Asean juga merupakan satu lagi taman kecil bersebelahan Galeri Interaktif NRE dan juga pintu masuk dari Jalan Raja Chulan. Taman ini bersaiz amat kecil dan terdapat sejumlah kecil tumbuh-tumbuhan yang biasanya terdapat di negara-negara Asean. Taman ini juga perlu dipertingkatkan bagi memberikan lebih bahan dan informasi yang berkaitan.

Begitu juga kawasan “bamboo walk”, yang menempatkan spesies-spesies buluh penting. Walaupun terdapat hanya beberapa jenis buluh di sini, ia sedikit sebanyak memberikan gambaran terdapatnya banyak lagi spesies buluh lain, yang antaranya tidak sesuai untuk ditanam di kawasan taman ini. 

Papan tanda ke laluan "Bamboo Walk"

Buluh kuning yang cantik sebagai hiasan.

Buluk bersaiz besar, sesuai untuk kegunaan binaan.

Rumpunan buluh yang cantik.


Harga Tiket

Jadual Harga Tiket

Tiket

Dewasa (RM)

Kanak-Kanak (RM)

Warga Emas (RM)

Warganegara

10

1

1

Pelancong Luar

40

5

40

Harga tiket walk-in dikemaskini sehingga : 26 July 2022


Apakah yang perlu diperbaiki?

Sebagai taman yang menampilkan tumbuh-tumbuhan dan alam semulajadi, perkara yang paling penting untuk diutamakan sudah tentulah mengenai kebersihan taman terutamanya daripada bahan-bahan yang mencemarkan alam seperti bahan buangan daripada manusia seperti sampah sarap terutamanya plastik. Plastik bukan sahaja membuatkan taman kelihatan buruk, malah tidak mereput serta menjadi ancaman kepada haiwan dan tumbuhan di dalam taman ini. Beberapa perkara mungkin boleh ditambah untuk meningkatkan lagi mutu perkhidmatan di taman ini.

* Menempatkan lebih banyak tong-tong sampah di lokasi-lokasi yang sesuai bagi mengelakkan pengunjung membuang sampah di kawasan yang tidak sepatutnya.
* Papan informasi. Sememangnya taman ini dilengkapi dengan papan informasi mengenai taman, mahupun tumbuh-tumbuhan yang terdapat di sini. Namun, sesetengah papan informasi adalah berasaskan maklumat yang tidak dikemaskinikan mengikut keadaan semasa. Manakala sebahagian papan mungkin boleh ditambah untuk memberikan maklumat yang lebih tepat.
* Vending machine bagi memudahkan para pengunjung untuk mendapatkan bahan penting seperti minuman dan makanan ringan. Walaupun ia kelihatan remeh, taman ini mempunyai permukaan yang berbukit bukau, dan minuman dan makanan ringan amat membantu untuk memastikan para pengunjung tetap bertenaga.
* Kedai cenderahati atau cafe di pintu masuk Jalan Raja Chulan mungkin dapat memberikan lebih kemudahan. Kedai yang ringkas untuk memberikan perkhidmatan tambahan, mungkin membekalkan keperluan asas (sunblock, insect repellant, snack, minuman, kopi segera dan sebagainya) dan kedai cenderahati (dan jualan online) mungkin boleh menambahkan lagi dana untuk taman ini menjana pendapatan yang lebih baik.










Apakah ia berbaloi untuk dilawati?

Antara persoalan penting adalah mengenai, adakah taman ini berbaloi untuk dilawati? Memandangkan kini taman ini mengenakan bayaran tiket untuk pengunjung tempatan mahupun para pelancong, dan bayaran tiket ini boleh dikatakan agak mahal berbanding dengan keluasan taman maka di sini terdapat beberapa perkara yang boleh kita pertimbangkan.

* Sekiranya anda dari kawasan berhampiran dan tidak mempunyai masa untuk perjalan yang jauh untuk melawati taman-taman dengan kawasan hutan hujan Malaysia yang terdapat di kawasan-kawasan luar Kuala Lumpur, maka taman ini bolehlah dilawati. Mungkin tidak dilawati secara kerap, tetapi masih boleh memberikan sedikit aktiviti untuk mendapatkan semula hubungan dengan alam semulajadi.
* Walaupun taman ini kecil dan ringkas, namun ia mempunyai keunikannya tersendiri. Adakalanya sedikit/kecil lebih mudah untuk dihayati atau diamati dengan lebih baik berbanding dengan kawasan yang luas. Kemudahan seperti ‘canopy walk’ di taman ini juga amat menarik untuk memberikan kesempatan para pengunjung untuk mengamati alam dari pandangan yang tinggi.
* Taman ini dapat memberikan pengenalan betapa menariknya kawasan hutan Malaysia untuk dilawati seperti Taman Negara, kawasan luar bandar dan hutan-hutan di Borneo. Ini tidak termasuk kawasan-kawasan paya bakau atau wetland yang jauh berbeza.
* Namun begitu sekiranya anda dalam kumpulan yang besar dan perlu membelanjakan sejumlah wang yang banyak untuk harga tiket, maka taman-taman yang berada di persekitaran berhampiran Kuala Lumpur mungkin lebih sesuai. Walaupun, taman ini menarik, namun perlu juga diingat, berjimat juga adalah penting.








Sehubungan itu, semoga pihak pengurusan taman akan terus memperbaiki mutu perkhidmatan mereka bagi kemudahan para pengunjung. Bagi pera pelawat ke taman ini pula, semoga menjaga kemudahan taman dengan baik dan menggunakan kemudahan ini dengan sebaiknya. Kerana, apabila anda berada di taman ini, anda akan merasa betapa pentingnya manusia untuk berhubung dengan persekitaran (dikelilingi dengan tumbuh-tumbuhan dan haiwan). Jadi sama-samalah kita memanfaatkan kemudahan yang ada untuk kebaikan bersama.